آموزش ها, اخبار, مقاله ها

خطای Gimbal motor overloaded در پهپاد های شرکت DJI

به گزارش واحد تعمیرات شرکت کارتال، یکی از رایج ترین خطاهای پهپاد ها در زمینه ی گیمبال آن ها خطای Gimbal overloaded در پهپاد های شرکت DJI است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل مواجهه با این خطا و روش های رفع آن بپردازیم.

فرض کنید، شما همه چیز را برای تصویربرداری هوایی خود آماده کرده اید. اما امکان دارد زمانی که اقدام به روشن کردن پهپاد و آمادگی برای پرواز می شوید، یک اعلان «خطای گیمبال» روی صفحه نمایش شما نمایش داده شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که گیمبال شما به طور نامنظم می لرزد.

با بررسی دقیق تر، متوجه می شوید که مشکل از گیمبال شما و تجهیزات تصویربرداری است. این یک مشکل رایج است. خوشبختانه، چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل و بازگشت سریع به پرواز انجام دهید.

شما می توانید با اطمینان از عاری بودن سطوح چرخشی گیمبال از هرگونه انسداد، خطای اضافه بار گیمبال یا Gimbal overloaded را برطرف کنید. همیشه مطمئن شوید که همه پیچ‌ها و پیچ‌های روی پهباد و گیمبال به طور ایمن سفت شده باشند. این اقدامات به توزیع یکنواخت وزن و جلوگیری از هر گونه لرزش اضافی کمک می کند. همیشه بررسی کنید که لوازم جانبی ثانویه خیلی سنگین نباشند. همچنین مطمئن شوید هرگونه زباله ای که ممکن است با موتور گیمبال تداخل داشته باشد وجود نداشته باشد.

اضافه بار گیمبال یا Gimbal overloaded ممکن است یک اتفاق رایج در طول عملیات پهپاد باشد. ما نگاهی دقیق تر به این خطا می اندازیم تا بفهمیم چه چیزی باعث ایجاد آن می شود و بهترین روش برای جلوگیری از آن در حین کار چیست.

اضافه بار گیمبال یا Gimbal overloaded در پهپاد بیانگر چیست؟

دریافت خطای اضافه بار گیمبال یا Gimbal overloaded در پهپاد DJI شما می تواند خسته کننده باشد. این بدان معنی است که دوربین یا گیمبال بیش از حد بارگذاری شده است و ممکن است به درستی کار نکند.

اضافه بار گیمبال موردی است که در آن گیمبال دستگاه برای تحمل وزن دوربین و لنز تلاش می کند. این بار اضافی می تواند باعث لرزش نامنظم پهپاد شود و گرفتن عکس های ثابت را دشوار کند. هر چیزی که حرکت گیمبال را مهار کند باعث خطای گیمبال می شود.

پس از نصب لوازم جانبی ثانویه، مانند فیلتر لنز یا فیلتر ND، وزن دوربین و سیستم گیمبال شما ممکن است بیشتر از مقدار توصیه شده توسط سازنده باشد. این باعث می شود که یک پیغام خطایی روی صفحه ظاهر شود که می گوید “Gimbal Overload”، “Error Code 4003” یا “Camera Error”.

چه عواملی باعث اضافه بار گیمبال یا Gimbal overloaded در پهپادها می شود؟

عوامل متعددی می تواند در اضافه بار گیمبال در پهپاد شما نقش داشته باشد. در حالی که برخی از آنها واضح هستند، برخی دیگر ممکن است چندان آشکار نباشند.

اضافه بار گیمبال می تواند ناشی از عواملی مانند زباله های گیر کرده در مفاصل یا موتور گیمبال، انسداد موتور ها با محافظ گیمبال بعد از روشن کردن هلی شات، عدم به روز رسانی پهپاد، لوازم جانبی سنگین ثانویه، یا توزیع نامناسب وزن باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است در اثر فشار روی موتور گیمبال یا دوربین ایجاد شود.

زباله های گیمبال

زباله های روی بازوی گیمبال می تواند باعث اضافه بار آن شود و منجر به خطای اضافه بار گیمبال شود. این به این دلیل است که زباله ها در نحوه حرکت دوربین اختلال ایجاد می کنند و در نتیجه توزیع وزن ناهموار یا فشار اضافی در یک طرف سیستم ایجاد می شود.

بهترین راه حل برای این مشکل این است که قبل از هر پرواز، گیمبال پهپاد خود را به طور کامل تمیز کنید. این تمیزکاری کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ کثیفی یا مواد دیگری که می تواند باعث لرزش بازو شود وجود نداشته باشد.

انسداد در هنگام پرواز

یک مانع در هنگام پرواز، مانند محافظ گیمبال می تواند باعث ایجاد این خطا شود. همواره به یاد داشته باشید که قبل از روشن کردن پهپاد محافظ گیمبال آن را خارج کنید. فراموشی در آزاد کردن گیمبال می تواند منجر به آسیب های جدی به موتورهای گیمبال و سوختگی کابل خای اتصال آن ها شود.

سخت افزار خراب یا معیوب

شکستگی پیچ یا سایر سخت افزارهای پهپاد شما نیز می تواند منجر به اضافه بار گیمبال شود. این امر به ویژه در صورتی صادق است که دوربین و لنز به درستی محکم نشده باشند. این باعث می شود که این تجهیزات در طول پرواز حرکت کنند و در نتیجه توزیع وزن نابرابر شود.

مهم است که همیشه قبل از هر پرواز، پیچ های شل یا سایر سخت افزارها را بررسی کنید. مطمئن شوید که همه اجزا به طور ایمن سفت شده اند تا به توزیع یکنواخت وزن کمک کند.

لوازم جانبی سنگین ثانویه

افزودن لوازم جانبی سنگین، مانند فیلتر لنز یا فیلتر ND، می تواند گیمبال را بیش از حد بارگذاری کند و باعث ظاهر شدن پیام خطا شود. این به این دلیل است که آنها وزن اضافی را به یک سیستم اضافه می کنند.

هنگام خرید لوازم جانبی، مهم است که مطمئن شوید سبک وزن هستند و با پهپاد شما سازگار هستند.

سایر اصلاحات قابل توجه برای اضافه بار گیمبال یا Gimbal motor overloaded

اگر هیچ یک از موارد بالا کار نکرد، ممکن است مشکل کالیبراسیون گیمبال عامل خطا باشد. کالیبره کردن گیمبال پهپاد می تواند به بهبود عملکرد کلی آن کمک کند.

با رعایت موارد بالا احتمالا مشکل رفع شود. اما اگر همچنان این خطا را دریافت می کنید این احتمال وجود دارد که به موتور های گیمبال یا کابل های اتصال آن ها صدمه ای وارد شده است. اگر این خطا را پس از سقوط هلی شات خود یا برخورد آن با مانع دریافت میکنید احتمال وارد آمدن ضربه و ایجاد مشکل دو چندان می شود. همچنین اگر فراموش کردید محافظ گیمبال را قبل از روشن کردن پهپاد خارج کنید امکان آسیب دیدن تجهیزات گیمبال وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است پس از استفاده ی طولانی مدت از پهپاد، استهلاک موتور ها و کابل ها باعث ایجاد خطا شود. در این موارد نیاز به تعویض قطعات وجود دارد.

 

واحد تعمیرات شرکت کارتال در این موارد آماده ی ارائه ی خدمات تعمیرات تخصصی به کاربران پهپاد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *