آموزش ها, اخبار

آموزش حالت های پرواز هوشمند پهپاد های DJI

حالت های پرواز هوشمند پهپاد های دی جی آی

در این مقاله شرکت کارتال قصد دارد به آموزش حالت های پرواز هوشمند پهپاد های دی جی آی بپردازد.  قبلا و در یک مقاله جداگانه حالت های پرواز استاندارد هلی شات های DJI معرفی شدند. در این مقاله حالت های پرواز خودکار یا هوشمند مولتی روتور های ساخت این شرکت معرفی خواهند شد.

حالت های پرواز هوشمند پهپاد های DJI

حالت‌های پرواز هوشمند حالت‌هایی هستند که خودکار هستند و به پهپاد اجازه می‌دهند به تنهایی پروازها را انجام دهد. این حالت ها برای مبتدیان بسیار مفید هستند زیرا بار کنترل پهپاد را از بین می برند که معمولاً برای گرفتن عکس ها و فیلم های بهتر در ابتدای کار با هلیشات که به تجربه نیاز دارند مفید هستند. برخلاف حالت‌های استاندارد، این حالت ها را فقط می‌توان از طریق اپلیکیشن موبایل DJI انجام داد و کلید کمکی روی ریموت وجود ندارد.

حالت های هوشمند می توانند با حالت های استاندارد به جز حالت sport و ATTI کار کنند. یک راه ساده برای فکر کردن در مورد این حالت ها این است که حالت های استاندارد را به عنوان “هسته” یا پایه رفتار هواپیماهای بدون سرنشین ببینیم، با حالت هوشمند که با آن پایه کار می کند و از آن استفاده می کند.

بنابراین بیایید به حالت‌های مختلف پرواز هوشمند DJI بپردازیم.

ActiveTrack Mode یا حالت دنبال کردن سوژه

این لیست ترتیب خاصی ندارد، ما با حالت ActiveTrack شروع می کنیم.

همانطور که از نام آن پیداست در این حالت می توانید پهپاد را روی یک شی (که می تواند شما به عنوان خلبان باشید) قفل کنید و پهپاد آن شی را دنبال می کند. برخلاف حالت معروف‌تر فالو می، برای اینکه پهپاد شما را دنبال کند، نیازی به داشتن کنترل از راه دور ندارید!

این حالت برای اولین بار در سال 2016 در Phantom 4 در دسترس قرار گرفت و از آن زمان به محبوب ترین حالت پرواز هوشمند در بین طرفداران DJI تبدیل شده است. خود حالت دارای سه حالت فرعی است: Trace، Profile و Spotlight می باشد.

حالت دنبال کردن سوژه در پهپاد

Trace mode یا حالت ردیابی

حالت Trace به شما این امکان را می دهد که یک فرد/شی را از پشت یا از جلو دنبال کنید، حتی می توانید دور آن شخص حلقه بزنید. دستکاری در زمان واقعی زاویه پهپاد (برای دایره کردن یا حرکت به سمت آن) را می توان مستقیماً از برنامه بدون نیاز به کنترلر انجام داد.

Profile mode یا حالت نمایه

حالت نمایه به پهپاد اجازه می‌دهد تا در کنار یک فرد یا شی از فاصله‌ای که معمولاً از طریق برنامه تنظیم می‌کنید حرکت کند.

Spotlight mode

این حالت واقعاً جالب است زیرا به شما امکان می دهد مسیر و فاصله را انتخاب کنید و به تغییر آنها ادامه دهید. به این معنی که شما در واقع می توانید دوربین را هر طور که دوست دارید حرکت دهید، تا زمانی که جسم در دید شما باشد، پهپاد همچنان آنها را دنبال می کند.

حالت ActiveTrack برای وبلاگرها و یوتیوب‌برها عالی است و می‌تواند عکس‌های سینمایی بسیار خوبی ایجاد کند.

HyperLapse Mode

می‌دانید که تایم لپس اساساً مجموعه‌ای از عکس‌ها را در یک بازه زمانی مشخص می‌گیرد. و سپس آن عکس‌ها را به هم می‌چسباند، هایپرلپس اساساً همان چیز است به جز اینکه پهپاد/دوربین در حین انجام آن حرکت می‌کند.

همه آن ویدیوهایی که به صورت آنلاین می‌بینید، جایی که دوربین/پهپاد به آرامی حرکت می‌کنند/پرواز می‌کنند، اما بقیه چیزها با سرعت حرکت می‌کنند… Hyperlapse یعنی همین.

در HyperLapse حالت Free وجود دارد، که همانطور که از نام آن پیداست به این معنی است که در حین انجام HyperLapse، پهپاد را به صورت دستی به پرواز در می آورید. شما کنترل کامل بر زاویه دوربین دارید. نکته حرفه ای: از این حالت استفاده نکنید، هرگز نمی توانید پهپاد را در این حالت به طور روان به پرواز در آورید و نتایج نهایی جالب نخواهد بود.

در عوض، از حالت دایره استفاده کنید. می توانید از این حالت برای گرفتن عکس در یک بازه زمانی استفاده کنید، این حالت چشم انداز اطراف شما را آشکار می کند و به طور کاملا مستقل به دور شما می چرخد (به همین دلیل به آن حالت دایره می گویند).

سپس حالت Hyperlapse دیگری به نام قفل دوره وجود دارد، اساساً شما جهت پرواز پهپاد و فاصله زمانی تصاویر را تعیین می کنید. پهپاد در طول مسیری که برای آن تعیین کرده اید پرواز می کند و در فاصله زمانی که شما تعیین کرده اید عکس می گیرد.

Waypoints Mode

حالت Waypoints قطعا یکی از جالب‌ترین حالت‌های پرواز هوشمند DJI است. این به اپراتور پهپاد اجازه می دهد تا نقاطی را روی نقشه (نقاط بین راه) انتخاب کند، سپس پهپاد در آن مسیر پرواز می کند.

این به ویژه برای فیلمسازانی مفید است که می خواهند مسیر نماهای خود را از قبل ترسیم کنند. اینکه آیا پهپاد در مسیرهای بین راهی می‌پیچد یا خیر، بستگی به این دارد که از کدام برنامه پهپاد استفاده می‌کنید.

حالت های پرواز هوشمند پهپاد

Quickshots Mode

حالت بعدی در لیست پرواز هوشمند Quickshots است که چندین حرکت پهپاد از پیش ساخته را گردآوری می کند. ممکن است قبلاً با برخی از حرکات آن مانند Orbit یا Helix آشنا باشید.

دایره (circle): شما یک شی یا شخص را در برنامه انتخاب می کنید، سپس پهپاد یک دایره کامل را در اطراف آن کامل می کند.
Dronie: اساساً مانند سلفی است، اما به سبک هلیشات. خود را به عنوان هدف در برنامه قفل کنید و حالت dronie را فعال کنید، سپس پهپاد در حالی که شما را در قاب نگه می دارد در آسمان ارتفاع می گیرد.
هلیکس (Helix): شبیه حالت دایره است، با این تفاوت که ارتفاع پهپاد در حین دور زدن جسم تغییر می کند.
موشک (Rocket): کاملاً قابل توضیح است. پهپاد در حالی که فرد/شیء قفل شده را در قاب نگه می دارد، مانند یک موشک به سمت بالا حرکت می کند. دوربین همچنان رو به پایین خواهد بود.
سیارک (Asteroid): پهپاد از جلوی شما شروع به پرواز می کند، مستقیماً بالا و پایین حرکت می کند و یک ویدیو از عکس ها ایجاد می کند.
بومرنگ (Boomerang): این حالت واقعا جالب است، همانطور که از نامش نشان می دهد که پهپاد مانند یک بومرنگ پرواز می کند. این حالت پهپاد را با ارتفاع بالاتر از شما دور می کند و نیم دایره می کند و در حال پایین آمدن پشت سر شما برمی گردد.

Gesture Mode

این یک حالت پرواز هوشمند است که به کاربر این امکان را می دهد که پهپاد را (تا حد معینی) فقط با استفاده از حرکات حرکتی کنترل کند. در درجه اول با DJI Spark آمد تا کار را برای مبتدیان پهپاد آسان کند، اما راه خود را به سایر پهپادهای DJI باز کرده است.

چندین ژست وجود دارد که من به جزئیات آنها نمی پردازم، زیرا همه آنها فقط برای DJI Spark در دسترس هستند. آنها عبارتند از: حالت ویدیو، PalmLand، PalmLaunch، PalmControl و Follow.

آخرین حالت حرکتی که در پهپادهای دیگر نیز موجود است، حالت سلفی است. برای فعال کردن آن، بازوهای خود را بالا و باز بگذارید تا توجه پهپادها را به خود جلب کنید، پس از انجام این کار پهپاد روی شما قفل می شود (در برنامه می بینید که یک مربع سبز رنگ در اطراف خود خواهید دید)، یعنی پهپاد منتظر ژست شما هستم

پس از آن تنها کاری که باید انجام دهید این است که با دستان خود یک مربع بسازید (انگار می خواهید یک عکس بگیرید). پهپاد آن را دریافت می کند و بعد از 3 ثانیه یک عکس (سلفی) می گیرد. برای این کار لازم نیست کنترل از راه دور همراه خود داشته باشید.

Point of Interest Mode

این حالتپرواز هوشمند، می تواند با حالت ایستگاه های بین راه کار کند. همانطور که از نام آن پیداست برای قفل کردن پهپاد بر روی یک شی یا نقطه استفاده می شود، به این ترتیب دوربین همیشه روی آن جسم می ماند حتی اگر پهپاد بچرخد.

قبل از این، باید واقعاً به جسمی که می‌خواهید دوربین را روی آن نگه دارید نزدیک شوید تا پهپاد آن را تشخیص دهد. اکنون با این حال، تنظیم حالت بسیار آسان و شهودی شده است.

این به دو حالت تقسیم می شود، حالت Vision که اساساً به این معنی است که شما فقط می توانید به برنامه بروید و روی شیء روی صفحه ضربه بزنید. پهپاد با آن به عنوان یک نقطه مورد علاقه رفتار می کند.

حالت دوم حالت GPS است که به شما امکان می دهد با استفاده از مختصات یک شی را به عنوان نقطه مورد نظر قفل کنید.

TapFly Mode

این یک حالت پرواز هوشمند مبتنی بر جهت است. روشی که از آن استفاده می کنید این است که با ضربه زدن روی یک مکان روی نقشه (از برنامه خود)، پهپاد در یک خط مستقیم به سمت آن پرواز می کند. در حالی که پهپاد در حال پرواز است، شما کنترل کامل دوربین و گیمبال را دارید.

اگر نمی‌خواهید روی پرواز پهپاد در یک جهت تمرکز کنید، مفید است، فقط روی ناحیه‌ای که پهپاد پرواز می‌کند ضربه بزنید و به جای آن روی گرفتن عکس‌های خوب تمرکز کنید.

سایر حالت های پرواز هوشمند DJI

در اینجا دو حالت پرواز اضافی وجود دارد. ابتدا حالت سینمایی را داریم که کنترل‌ها را بسیار روان و حساسیت پایین می‌کند، همچنین سرعت پهپاد را کاهش می‌دهد. مانند حالت سه پایه که در مورد آن در مقاله قبلی که در مورد حالت های استاندارد پرواز بود صحبت کردیم.

سپس حالت Follow me وجود دارد، به نوعی مانند ActiveTrack است. تفاوت این است که گزینه های کاربردی زیادی ندارد و همچنین نیاز دارد که فرد کنترل کننده از راه دور (رادیو کنترل) را همراه خود داشته باشد. در غیر این صورت سوژه را دنبال نمی کند.

در نهایت این ها تمامی حالت های پرواز هوشمند بودند که پهپاد های دی جی آی تا به امروز آنها را ارائه می دهند. با استفاده از این حالت ها و به وِزه افراد مبتدی، می توانند کیفیت تصاویر خود را افزایش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *