آموزش ها, مقاله ها

تنظیمات ضروری قبل از پرواز پهپاد در فضای بسته

تظیمات پرواز پهپاد در فضای بسته

در این نوشته ما در شرکت کارتال قصد داریم، تنظیمات ضروری پرواز پهپاد در فضای بسته را عنوان کنیم. پرواز در فضای بسته همیشه آسان نیست و چند نکته وجود دارد که باید رغایت کنید تا پروازی ایمن و بدون خسارت داشته باشید.

مقدمه

امروزه پهپادها در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. عکس و فیلمبرداری با پهپاد در فضای داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلمبرداری با پهپاد در فضای بسته می‌تواند برای انواع پروژه‌ها مفید باشد.

پهپادها برای عکس و فیلمبرداری از مراسمات و جشن ها، نمایش روند ساخت ساختمان‌های جدید، نحوه کارکرد تجهیزات یا ماشین‌آلات، نشان دادن فضای داخلی تاسیسات بزرگ عالی هستند. همچنین برای عکاسی املاک مسکونی و تجاری نیز ایده آل هستند. زیرا امکان نمایش کامل فضا و دیدی متفاوت، جدید و جالب مانند انتقال از فضای داخلی به فضای خارجی را فراهم می‌کند.

پرواز پهپاد در فضای بسته

تنظیمات زیر در همه پهپادهای DJI کاربرد دارند و در برنامه DJI Go قابل انجام است.

پهپادهای کوچک تر مانند سری های DJI Spark ، Mavic Air ، Mavic Mini ، Mavic Pro برای پرواز در فضای داخلی مناسب تر هستند. تنظیماتی که در زیر عنوان شده به شما کمک می‌کند؛ پرواز مطمئن و کنترل شده تری داشته باشید. همچنین بهترین فیلم‌برداری ممکن را انجام دهید.

1. تنظیم «Remote Controller Signal Lost» بر روی حالت «HOVER»

اگر هنگام پرواز پهپاد در فضای بسته ارتباط بین پهپاد و ریموت کنترلر قطع شود چه اتفاقی می افتد؟

 بدلیل وجود دیوارهای بتنی، تجهیزات فلزی، ماشین آلات و فرکانس ها در فضای داخلی، تداخلات بین ارتباط ریموت کنترلر و پرنده بسیار بیشتر است. در این حالت احتمال قطع ارتباط بین ریموت و پهپاد بیشتر میشود.

برای اینکه مطمئن شوید در صورت بروز این اتفاق پهپاد سعی نمی کند به خانه بازگردد (در همنی حین امکان دارد به سقف برخورد کند) و یا در مکانی ناایمن فرود نمی آید، باید این تنظیم را از مسیر زیر تغییر دهید.

Position > Main Controller Settings > Advanced Settings > Remote Controller Signal Lost

در اینجا گزینه زیر را مشاهده میکنید:

  •  Return-to-Home
  • landing
  • hover

شما باید حالت «HOVER» را انتخاب کنید تا شرایط پهپاد را در ایمن ترین حالت نگه دارد. این کار مانع از فرود روی تجهیزات غیر ایمن یا تلاش برای بازگشت به خانه و امکان برخورد با سقف می شود.

قرار دادن«Remote Controller Signal Lost» در حالت «HOVER»

قرار دادن«Remote Controller Signal Lost» در حالت «HOVER»

قرار دادن«Remote Controller Signal Lost» در حالت «HOVER»

قرار دادن«Remote Controller Signal Lost» در حالت «HOVER»

2. غیرفعال کردن «Smart Return to Home»

هنگامی که شارژ باتری پهپاد کم شود چه اتفاقی می افتد؟

به احتمال زیاد، تنظیمات پهپاد شما نیز اینگونه است که اگر شارژ باتری کم شد، به طور خودکار به خانه بازگردد. اگرچه وقتی که در فضای باز پرواز میکنید بسیار عالی است، اما هنگام پرواز پهپاد در فضای  بسته می تواند مشکل ایجاد کند.

مطمئنا نمیخواهید که پهپاد با ارزشتان زمانی که شارژ باتری اش کم است به سقف برخورد کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید بازگشت هوشمند به خانه را از مسیر زیر غیر فعال کنید.

Aircraft Battery > Smart Return to Home

خاموش کردن بازگشت هوشمند به خانه

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

3. غیر فعال کردن «Obstacle Avoidance»

غیرفعال کردن تشخیص موانع ممکن است برخلاف تصور باشد.مگر نمی‌خواهید که در فضای بسته به طور خودکار از برخورد با موانع اجتناب کند؟

مشکلی که مشاهده کردیم این است که سیستم تشخیص مانع، هنگام پرواز در فضای بسته از حرکت پهپاد جلوگیری می‌کند. این امر امکان فیلمبرداری پیشرفته‌ مانند دور زدن دور یک سوژه یا عبور از چهارچوب در را غیرممکن می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تشخیص مانع را از مسیر زیر غیرفعال کنید. ولی شما می‌توانید برای اطمینان بیشتر فعال کنید. اما ممکن است توانایی‌های پرواز پهپاد را محدود کند.

Visual Navigation Settings > Enable Obstacle Avoidance

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

4. فعال کردن «Display Radar Chart»

هنگام غیر فعال کردن obstacle avoidance تیک Display Radar Chart نیز غیرفعال میگردد. بنابر دلایلی DJI تنظیمات این دو مورد را به یکدیگر مرتبط کرده است.

Display Radar Char یک پوشش بصری روی صفحه شما است که نشان می دهد با استفاده از سنسورها تشخیص میدهد که پهپاد چقدر نزدیک به یک مانع قرار دارد. حتی اگر تشخیص مانع غیرفعال باشد، همچنان می توانید از داده های سنسورها هنگام پرواز پهپاد در فضای بسته استفاده کنید.

این گزینه برای تخمین میزان نزدیکی شما به یک مانع و به عنوان شاخصی برای زمانی که ممکن است نیاز به احتیاط بیشتری داشته باشید، مفید است.

مسیر تنظیمات :

Visual Navigation Settings > Display Radar Chart

پرواز پهپاد در فضای بسته

5. فعال کردن «Vision Positioning»

دیوارها، تجهیزات و فرکانس‌های بی‌سیم ممکن است نه تنها باعث تداخل در اتصال ریموت کنترلر شوند. همچنین می‌تواند مانع اختلال در دریافت داده های مکانی GPS پهپاد از ماهواره‌ها شوند.

بدون اتصال GPS ، ممکن است پهپاد در جهت‌های غیرقابل کنترل منحرف می شود. Vision Positioning این مشکل را برطرف می‌کند. به نقل از شرکت سازنده ” Vision Positioning، پرواز شناور، دقیق و پایدار را بدون GPS فراهم می‌کند و از سیستم‌های حفاظت از فرود و سایر سیستم‌ها پشتیبانی می‌کند.”

نحوه عملکرد

Vision Positioning با استفاده از سنسورهای اولتراسونیک رو به پایین و یک چشمی، به پهپاد کمک می‌کند تا موقعیت خود را با تشخیص الگوها و تغییرات حفظ کند. این سیستم میتواند هنگام پرواز پهپاد در فضای داخلی بسیار مفید باشد. اما یک نکته مهم وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. نقص بزرگ سیستم Vision Positioning این است که پهپاد را در همان ارتفاع از زمین نگه می‌دارد.

به عنوان مثال، اگر شما در ارتفاع 2 متری از زمین پرواز می‌کنید و میخواهید از بالای وسیله ای 1.8 متری عبور کنید. پهپاد ارتفاع را طوری افزایش می دهد که 2 متر بالاتر از میز قرار بگیرد. در نتیجه ارتفاعش از زمین 4 متر می شود.

اگر سقف اتاق 3 متر باشد، این سیستم مشکل ساز میشود و باعث برخورد پهپاد با سقف میشود. اگر قصد دارید روی اشیاء یا سطوح با ارتفاع مختلف پرواز کنید، Vision Positioning را غیرفعال کنید. در غیر این صورت، توصیه می‌کنیم، برای ثبات اضافی آن از مسیر زیر فعال کنید.

Visual Navigation Settings > Advanced Settings > Enable Vision Positioning

پرواز پهپاد در فضای بسته

 پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

6. تنظیمات «Control Sensitivities»

پرواز پهپاد در فضای بسته به حرکات آهسته و کنترل شده نیاز دارد و با تنظیمات پیش فرض، انجام این نوع حرکات می تواند چالش برانگیز باشد. تنظیمات Expo و Sensitivity در DJI Go این امکان را فراهم می کند که حرکات آهسته تر را با کنترل دقیق تر انجام دهید.

تنظیمات Expo 

ابتدا، در Expo همه مقادیر را روی 0.1 تنظیم کنید. تنظیم Expo از مسیر زیر این امکان را به شما می دهد که در هنگام پرواز تنظیمات بسیار دقیق تر و حرکات کوچکی در فضای بسته انجام دهید.

 Main Controller Settings > Advanced Settings > EXP

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

تنظیمات Sensitivity 

می توانیم تنظیمات sensitivity را نیز تغییر دهیم. این تنظیمات را می توان روی تنظیمات پیش فرض نیز قرار داد (تنظیمات Expo تأثیر بسیار بیشتری در کنترل پهپاد دارند). اما قصد داریم هر یک از تنظیمات را برای عملکرد بهتر در فضای بسته تغییر دهیم.

Attitude : مربوط به میزان تهاجمی بودن پهپاد است که کاهش این مقدار می تواند به حرکات آهسته و روان پهپاد کمک کند. اما گاهی اوقات ممکن است احساس شود که پهپاد از حرکات جوی استیک توسط شما عقب می ماند. توصیه می کنیم مقدار این گزینه را آزمایش کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را برای پرنده خود پیدا کنید.

اگر نتوانستید پیدا کنید؛ نگران نباشید، فقط Attitude را روی تنظیم پیش فرض خود بگذارید و نتیجه خوب خواهید بود.

Brake : سرعتی که پهپاد هنگامی که جوی استیک را رها میکنید، دارد. توصیه می شود در مقدار پیش فرض خود، 130 یا حتی افزایش دهید. وقتی در فضای بسته پرواز می کنید، منطقی است که پهپاد شما خود را به سرعت متوقف کند تا با چیزی برخورد نکند. گاهی اوقات ترمز ناگهانی می تواند روی فیلم تأثیر بگذارد.

Yaw Movement : میزان حساسیت پهپاد به گردش افقی یا پنینگ دوربین میباشد. توصیه می کنیم این تنظیمات را به حداقل مقدار آن، 50 برای ثبت عکس های پنینگ زیبا کاهش دهید. برخی از خلبانان با تکنیک پنینگ مشکل دارند و حرکات تند و ناگهانی را ثبت می کنند. این تنظیم برای رفع این مشکل می باشد.

با این حال، بسته به موضوع یا نوع شاتی که قصد دارید انجام دهید، داشتن حرکت پنینگ سریعتر می تواند بسیار مفید باشد. در حالی که ما برای فیلمبرداری روان توصیه مقدار پایین تری داریم،  این تنظیم را با توجه به نیازهای عکس خود از مسیر زیر تنظیم کنید.

Main Controller Settings > Advanced Settings > Sensitivity

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

7. فعال یا غیر فعال کردن «Multiple Flight Modes»

حالت پرواز پهپاد شما تأثیر زیادی بر ویژگی های پرواز و پاسخگویی آن دارد. تنظیم حالت پرواز به مدل پهپاد بستگی دارد. حالت اسپورت برای حرکت در فضای باز عالی است. با کنترل های دقیق تر و سریعتر در حالت اسپورت قطعاً می تواند تجربه ای هیجان انگیز باشد.

با این حال، وقتی در فضای بسته پرواز می کنید، پرواز با حالت اسپورت توصیه نمی شود. برای جلوگیری از روشن شدن تصادفی حالت Sport ، توصیه می کنیم، از مسیر زیر غیرفعال کنید.

Main Controller Settings > Multiple Flight Modes > OFF

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

پرواز پهپاد در فضای بسته

در سری پهپادهای DJI Phantom 4 پیشنهاد می کنیم Multiple Flight Modes را روشن نگه دارید.

چرا؟ زیرا یک حالت سوم برای انتخاب وجود دارد. حالت ATTI یا حالت Attitude بسیر عالی برای پرواز در فضای بسته است و فقط در سری فانتوم 4 موجود است. آنچه حالت ATTI انجام می دهد این است که GPS را غیرفعال می کند و از فشار سنج برای کنترل ارتفاع استفاده می کند.

به طوری که فانتوم بتواند به آرامی و  با کنترل دقیق تر حرکت کند. شما باید به خاطر داشته باشید که به طور دستی ترمز کنید، زیرا پهپاد در جهتی که آخرین حرکت داشته است، انحراف خواهد کرد. مراقب خروجی های کولر، پنجره های باز و حتی هوای ناشی از پروانه های خود پهپاد، به نام prop wash، باشید که می تواند پهپاد شما را در جهت های دیگری منحرف کند.

موارد بالا گزینه ها و تنظیماتی برای تجربه پرواز بهتر در فضای بسته هستند. این تنظیمات به شما کمک می کند تا کنترل پهپاد خود را حفظ کنید، ایمن بمانید، از برخورد جلوگیری کنید و بهترین تصاویر ممکن را به دست آورید.

در انتها برای دریافت مشاوره و خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *