آموزش ها, اخبار

پرواز با پهپاد (هلی شات ) در گرما : نکاتی که باید بدانید!

پرواز با پهپاد در هوای گرم , تاثیرگرما بر پهپاد , حداکثر دمای پرواز , چالش‌های پرواز در هوای گرم , پرواز با هلیشات در هوای گرم

فصل تابستان با گرمای طاقت‌فرسا به زودی فرامی‌رسد. در این نوشته شرکت کارتال، نکاتی برای پرواز با پهپاد در گرما، تاثیر گرما بر پهپاد گردآوری شده است. برای دانستن نکات پرواز در هوای سرد و زمستانی میتوانید نوشته “پرواز با پهپاد ( هلیشات ) در زمستان” را مطالعه فرمایید.

نکات مهم پرواز با پهپاد در گرما

گرچه اسفندماه برای بسیاری از افراد، به یادآورنده آب‌وهوایی سرد و ناخوشایند است؛ ولی ماه‌های گرم تابستان به سرعت فرا خواهد رسید. از حالا، باید برای آمادگی در برابر هوای گرم منطقه‌‌ی خود، نکاتی را در مورد پرواز با هلیشات در گرما در نظر بگیرید.

در این متن به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • چه دمایی برای پرواز با پهپاد بالا است؟
  • چالش‌های پرواز در هوای گرم و تأثیرات گرما بر پهپادها
  • چگونه در هوای گرم مدت زمان بیشتری پرواز کنیم؟
  • چگونه باتری‌های پهپاد را در هوای گرم خنک نگه داریم؟
  • تأثیر گرما بر گوشی‌های همراه و تبلت‌ها

ترفندهای پرواز با پهپاد در هوای گرم پرواز با پهپاد درگرما تاثیر گرما بر پهپاد حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در تابستان پرواز با هلیشات در هوای گرم حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در هوای گرم پرواز با هلیشات در هوای گرم

چه دمایی برای پرواز با پهپاد بالا است؟

این سؤال بسیار خوبی است و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. آنچه برای برخی هوای بسیار گرم محسوب میشود، برای دیگران ممکن است قابل تحمل باشد. با این حال، در دنیای پهپادها، حداکثر دمای مجاز مشخصی وجود دارد که کاربران پهپاد باید به آن پایبند باشند.

برای اکثر مدل های  DJI حداکثر دمای عملیاتی ۴۰ درجه سلسیوس (۱۰۴ درجه فارنهایت) است. این موضوع منطقی به نظر می‌رسد، چرا که پهپادها دارای قطعات الکترونیکی داخلی و مهم‌تر از آن باتری‌ هستند. پرواز در دماهای بسیار بالا ممکن است برای پهپاد و به تبع آن برای افراد اطراف خطرناک باشد.

چالش‌های پرواز با پهپاد در هوای گرم

علاوه بر ناراحتی ناشی از گرما برای کاربر، هوای گرم بر جنبه‌های دیگری از پهپاد نیز تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

تاثیر گرما بر پهپاد : ملخ‌ها

در نگاه اول شاید تعجب کنید که پرواز در هوای گرم چطور می‌تواند روی ملخ‌ها تأثیر بگذارد.

این موضوع جالبی است، زیرا بیشترین اثر پرواز در هوای گرم مربوط به ملخ ها می‌باشد. به عبارت ساده، در ماه‌های تابستان یا روز های گرم، اغلب اوقات شاهد رطوبت یا شرجی بالا هستیم.

 بدون پرداختن به جزئیات زیاد هواشناسی، باید بدانید که هوای مرطوب نسبت به هوای خشک سبک‌تر است، یعنی چگالی کمتری دارد.

به همین دلیل، در هوای مرطوب، کارآیی ملخ‌های پهپاد در ایجاد نیروی بالابر کمتر می‌شود و باعث می‌شود موتورها برای جبران این کمبود، سخت‌تر کار کنند. این فشار مضاعف بر باتری‌ وارد می‌شود که از قبل در معرض گرما قرار دارد. تأثیرات هوای گرم بر باتری‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تاثیر گرما بر پهپاد : قطعات الکترونیکی 

هر پهپادی را که باز کنید، انبوهی از قطعات الکترونیکی را مشاهده خواهید کرد. بدون این قطعات الکترونیکی، پهپادها هرگز پرواز نخواهند کرد. در شرایط آب‌وهوایی مناسب برای پرواز، شاید حتی به این موضوع فکر هم نکنیم. اما با قرار گرفتن در معرض شرایط آب‌وهوایی حاد مانند کولاک یا امواج گرما، ماجرا کاملاً متفاوت می‌شود. تمام قطعات الکترونیکی در صورت قرار گرفتن در معرض دماهای بسیار بالا، شروع به خراب شدن میکنند.

اگر گوشی خود یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را در یک روز گرم، داخل ماشین با شیشه‌های بالا جا بگذارید، متوجه می‌شوید که عملکرد آن دچار اختلال می‌شود. ممکن است صفحه‌نمایش روشن و خاموش شود یا کاملاً از کار بیفتد.

این اتفاق در مورد قطعات الکترونیکی پهپاد هم رخ می‌دهد. هنگامی که یک پهپاد بیش از حد گرم شود (بالاتر از محدوده ۱۰۴ درجه‌ای که قبلاً ذکر شد)، دوربین تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا پهپاد ممکن است ارسال جریان ویدیو به کنترل‌کننده را متوقف کند. حسگرهای مجاورت و همچنین برخی از اجزای موتورها نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. این موارد می‌توانند منجر به سقوط پهپاد شوند.

ترفندهای پرواز با پهپاد در هوای گرم تاثیر گرما بر پهپاد حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در تابستان پرواز با هلیشات در هوای گرم حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در هوای گرم پرواز با هلیشات در هوای گرم

تاثیر گرما بر پهپاد : رنگ پهپاد

 یکی دیگر از جنبه‌های مهم پرواز در هوای گرم است که شاید به آن فکر نکنید. هوای گرم میتواند روی ، رنگ پهپاد شما تاثیر بگذارد.

چطور؟ اینطور برایتان مثال می‌زنم: تا به حال در تابستان با پای برهنه در پارکینگ راه رفته‌اید؟ اگر روی خطوط سفید پارکینگ راه بروید، مشکلی برای پاهایتان پیش نمی‌آید. اما اگر روی آسفالت سیاه قدم بگذارید، ممکن است احساس کنید کف پایتان دچار سوختگی درجه سه شده است. دلیل این امر این است که رنگ سفید نور خورشید و گرما را بازتاب می‌دهد، در حالی که رنگ‌های تیره‌تر و سیاه، نور خورشید و گرما را جذب می‌کنند.

این موضوع در مورد پهپادها نیز صدق می‌کند. در حالی که برخی افراد به خاطر دید بهتر پهپاد در آسمان، رنگ‌های تیره‌تر را ترجیح می‌دهند، مانند فانتوم ۴ پرو ابسیدین، این نوع پهپادها گرما را بیشتر از پهپادهای سفیدرنگ که دیدنشان سخت‌تر است، مانند خط تولید استاندارد سفید فانتوم، جذب می‌کنند. پهپادهای تیره‌تر سریع‌تر از پهپادهای روشن‌تر یا سفیدرنگ، گرم می‌شوند و در نتیجه بر اجزای داخلی آن‌ها کمی زودتر تأثیر می‌گذارد.

تاثیر گرما بر پهپاد : دوربین

یکی دیگر از اجزای حیاتی پهپاد که تحت تأثیر هوای گرم قرار می‌گیرد، دوربین است. این تأثیر بیشتر ترکیبی از دماهای بسیار گرم یا داغ و دماهای خنک‌  است. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، زمانی است که از وسیله نقلیه با تهویه مطبوع و خنک یا سرد خارج می‌شوید و بلافاصله بعد از آن پرواز می‌کنید.

از آنجایی که پهپاد در ماشین با تهویه مطبوع بوده و سپس در گرما به پرواز درآورده می‌شود، ممکن است در پشت لنز دوربین و یا فیلتر UV (در صورتی که پهپاد شما چنین فیلتری داشته باشد) تراکم ایجاد شود.

در این حالت، اجازه دهید قبل از پرواز پهپاد گرم شود و با دمای گرم‌تر وفق پیدا کند. این زمان برای رفع بخار لنز کافی خواهد بود. اگر مشکل فقط فیلتر قابل ‌حذف UV باشد، می‌توانید آن را پاک کنید و چند دقیقه صبر کنید.

چگونه در هوای گرم مدت زمان بیشتری پرواز کنیم؟

تا این‌جا، در مورد تأثیرات هوای گرم بر پهپاد و اجزای منفرد آن‌ها صحبت کردیم. اکنون به برخی نکات و موارد قابل توجه برای داشتن زمان پرواز بیشتر اشاره خواهیم کرد.

خودتان را خنک نگه دارید.

مانند هر فعالیت دیگری در فضای باز، خنک نگه داشتن خود و تأمین آب بدن ضروری است. مهم نیست که پهپاد شما در یک روز گرم، بدون هیچ مشکلی ناشی از گرما به خوبی در حال پرواز باشد. اگر شما تحت تأثیر گرما قرار بگیرید، این تأثیر بر روی کنترل شما بر پهپاد نیز تاثیر خواهد گذاشت. احتمالاً باعث پروازی نادرست و غیر دقیق شود. در صورت امکان:

  • در سایه پرواز کنید. این سایه می‌تواند زیر یک درخت یا حتی زیر یک صندلی ساحلی به همراه چتر باشد.
  • از داخل وسیله نقلیه خود پرواز را کنترل کنید. تا زمانی که دید واضحی از پهپاد خود داشته باشید، این گزینه مناسب است. برخی از اپراتورهای پهپاد، به ویژه در زمستان، این کار را انجام می‌دهند.

پهپاد را در حال حرکت نگه دارید.

 ممکن است روی پهپاد خود دیده باشید، درگاه‌ها، شکاف‌ها، جلوپنجره‌ها و دهانه‌های مختلفی وجود دارد. اینها برای ورود هوا طراحی شده‌اند و به خنک کردن پهپاد در روزهای گرم و دفع گرما کمک می‌کنند.

برای اینکه پهپاد شما در روزهای بسیار گرم کمی خنک‌تر بماند، سعی کنید برای مدت طولانی روی یک نقطه ثابت نمانید. ماندن در یک نقطه به هوا اجازه ورود به پهپاد برای خنک کردن قطعات الکترونیکی داخلی را نمی‌دهد و پهپاد را بیشتر در معرض خرابی قرار می‌دهد.

باتری‌های خود را خنک نگه دارید.

باتری‌هایی که دائماً در دماهای شدید پرواز می‌کنند، مستعد کاهش ظرفیت باتری، پایداری و طول عمر هستند. حتی اگر فقط چند بار در گرمای شدید پرواز کنید، باتری‌ها مجبورند بیشتر کار کنند، سریع‌تر گرم و زودتر خالی می شوند. در نتیجه منجر به تایم پروازهای کوتاه‌تر شوند.

برای خنک نگه داشتن باتری‌های خود، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به جای صندوق عقب، باتری‌های پهپاد را در حین رفت و آمد به مکان‌های مختلف، داخل ماشین و با تهویه مطبوع نگه دارید.
  • بعد از پرواز، باتری را از پهپاد خارج کنید. زیرا این کار به خنک شدن سریع‌تر باتری و پهپاد کمک می‌کند.
  • هنگام حضور در محل، یک کولر نوشیدنی کوچک و خالی همراه خود داشته باشید و باتری‌ها را در آن نگهداری کنید (هیچ نوشیدنی یا رطوبت دیگری در کولر نباشد). کیسه یخ را در یک یا دو کیسه فریزر قرار دهید تا هرگونه تراکم ناشی از کیسه یخ را به دام بیندازد و آن را از باتری‌ها دور نگه دارد.

ترفندهای پرواز با پهپاد در هوای گرم تاثیر گرما بر پهپاد حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در تابستان پرواز با هلیشات در هوای گرم حداکثر دمای پرواز چالش‌های پرواز در هوای گرم پرواز با هلیشات در هوای گرم

در انتها برای دریافت مشاوره و خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *