اخبار, مقاله ها

ارتوموزاییک و ارتوفتو چیست؟

ارتوموزاییک و ارتوفتو

در این نوشته ما در شرکت کارتال قصد داریم، به تعریف و کاربرد ارتوموزاییک و ارتوفتو بپردازیم.

امروزه پهپاد تبدیل به ابزاری فوق العاده برای ایجاد ارتوموزاییک شده است. اما ارتوموزاییک چیست؟ ارتوموزاییک چه کاربردی دارد؟

تعریف ارتوموزاییک (Orthomosaic)

به زبان ساده، ارتوموزاییک مانند Google Earth میباشد؛ اما با این تفاوت که بسیار واضح تر است. ارتوموزاییک تصویری بزرگ با کیفیت، همانند نقشه با جزئیات و وضوح بالا است که با ترکیب چندین تصویر کوچکتر به نام ارتوفتو ساخته شده است.

تعریف ارتوفتو (Orthophoto)

ارتوفتو یا Orthophoto عکسی هوایی است که اعوجاجات عدسی ، تیلت دوربین، پرسپکتیو و تغییرات توپوگرافی (تغییرات در ارتفاع سطح زمین) در آن تصحیح شده است. عکس های ارتوفتو مقیاس یکنواختی در سراسر تصویر دارند.

به این معنی است که ارتوفتو ها می توانند برای اندازه گیری دقیق فاصله ها و مساحت ها استفاده شوند. همچنین می توانند برای شناسایی ویژگی های خاص در یک منطقه، مانند ساختمان ها، جاده ها و درختان، استفاده شوند.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

ارتوفتو چگونه ایجاد میشود؟

توسط نرم افزارهای پردازش تصویر ایجاد می شود. این نرم افزارها از داده های توپوگرافی، مانند مدل های رقومی سطح زمین (DSM) یا مدل های رقومی ارتفاع (DEM)، برای اصلاح عکس های هوایی استفاده می کنند.

کاربردهای ارتوفتو

  • نقشه برداری: می توانند برای ایجاد نقشه های دقیق استفاده شوند. این نقشه ها برای برنامه ریزی شهری، کشاورزی و سایر کاربردها مفید هستند.

  • مدیریت منابع طبیعی: برای نظارت بر تغییر در پوشش گیاهی، تعیین مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی و سایر کاربردهای مدیریت منابع طبیعی

  • نظارت بر محیط زیست: نظارت بر کیفیت آب، آلودگی و سایر شاخص های زیست محیطی

  • مطالعات زمین شناسی:  مطالعه زمین شناسی یک منطقه، مانند شناسایی گسل ها و ساختارهای زمین شناسی دیگر

تفاوت بین عکس هوایی معمولی و ارتوفتو چیست؟

تفاوت اصلی بین یک عکس هوایی معمولی و یک ارتوفتو ، پرسپکتیو و دقت است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، یک عکس هوایی معمولی دارای دیدگاه پرسپکتیو است. شما می توانید اضلاع ساختمان ها و سایر اشیاء را مشاهده کنید. پرسپکتیو بسته به اینکه عکس از کجا گرفته شده است تغییر می کند.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

از سوی دیگر، یک ارتوفتو به اصطلاح “orthorectified” است. ارتوفتو بدون خطای اعوجاج عدسی لنز و تیلت دوربین است تا یک نمای کاملاً مستقیم به سمت پایین از همه اشیاء در قاب ایجاد کند. مانند آنچه در Google Earth مشاهده می کنید.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

دقت بالا در ارتوفتو و ارتوموزاییک سبب شده همان کیفیت نقشه ها را داشته باشند و می توان از آنها برای اندازه گیری فاصله های واقعی استفاده کرد.

کاربرد و دلایل استفاده از ارتوموزاییک

دریافت تصاویر به روز از مناطق وسیع زمین

یکی از کاربردهای اصلی ارتوموزاییک این است که به سادگی میتوان یک نمای به روز از یک منطقه وسیع زمین را نمایش داد. Google Earth مفید است، اما اغلب تصاویر آن قدیمی است. ممکن است ساخت و سازی به تازگی پایان یافته یا شروع شده باشد یا به سبب بلایای طبیعی تغییراتی صورت گرفته باشد.

ارتوموزاییک بهترین راه برای ترکیب تصاویر هوایی برای نمایش به روز و دقیق از شکل زمین هستند.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

استفاده از ارتوموزاییک برای اندازه گیری های دقیق

شرکت ها می توانند با استفاده از ارتوموزاییک به طور منظم تصاویر به روز از سایت های ساخت و ساز را دریافت کنند. دقت ارتوموزاییک برای اندازه گیری های دقیق قابل استفاده است.

برنامه های نرم افزاری مانند DroneDeploy به کاربران امکان اندازه گیری فاصله، مساحت و حجم را می دهد. شرکت ها می توانند از این ابزارها برای محاسبه حجم انبارهای مواد، برآورد هزینه مواد و جمع آوری سایر داده های ارزشمند بدون نیاز به حضور واقعی در محل ساخت و ساز استفاده کنند.

همچنین می توانند از داده های خام عکس های هوایی برای ساخت مدل سه بعدی استفاده کنند، که یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای شرکت ها است.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

مانیتورینگ سلامت محصول

در صنعت کشاورزی نیز ارتوموزاییک ها کاربرد بساری دارند. پهپادهای تخصصی که دوربین های چند طیفی دارند، می توانند داده ها را از طیف های خاص نوری جمع آوری کنند. مانند قرمز، سبز، آبی، لبه قرمز و نزدیک مادون قرمز.

با استفاده از این تصاویر میتوان نقشه های ارتوموزاییک ایجاد کرد که به کشاورزان امکان می دهد تا درک دقیقی از سلامت گیاهان خود با شاخص NDVI داشته باشند. آنها می توانند از این داده ها برای درمان مناطقی که نیاز به توجه فوری دارند، استفاده کنند.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

انجام بازرسی ها

علاوه بر بازرسی محصولات، ارتوموزاییک ها برای انجام بازرسی های هوایی از تجهیزات و سایر تاسیسات بسیار مناسب هستند. میتوان برای بازرسی پشت بام ها، نصب پنل های خورشیدی، شناسایی ساختمان های در حال سقوط و موارد دیگر استفاده کرد.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

معاملات ملکی و پرونده های دادگاهی

از ارتوموزاییک ها گاهی اوقات در پرونده های حقوقی نیز استفاده می شود. برخی موارد نیاز به تصاویر به روز و دقیق از یک ملک مورد نظر دارند.

ارتوموزاییک و ارتوفتو

سایر کاربردها

ارتوموزاییک ها کاربرد هایی مانند شمارش درختان، نظارت بر سلامت جنگل، شمارش دام، تعیین تعداد ماشین ها در پارکینگ، مشاهده لوازم در یک سایت ساخت و سازو… دارند که بسته به نیاز خود میتوانید از آنها بهره بگیرید.

 

 

در انتها برای دریافت مشاوره و خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *