اخبار, مقاله ها

چک لیست نگهداری و تعمیر پهپاد (هلی شات)

نگهداری و تعمیر هلی شات

در این نوشته ما در شرکت کارتال قصد داردیم چک لیست نگهداری و تعمیر پهپاد DJI و سایر برندها را در اختیار شما قرار دهیم. با این اجرا چک لیست مطمئن میشوید که هلی شات شما به بهترین نحو در حال کار است و هر گونه تعمیر یا تعویض قبل از پرواز انجام شود .

پهپاد ها همواره نیازمند تعمیرات دوره ای هستند. نگهداری صحیح و تعمیرات به موقع پرنده سبب کاهش هزینه تعمیرات ، بهبود عملکرد و عمر هلی شاتتان می شود.

این چک لیست برای راهنمایی شما در مورد نیاز پهپاد به تعمیر طراحی شده است و باید قبل از هر پرواز به نکات آن توجه کنید. بهترین زمان برای تعمیر و سرویس بر اساس هر پرواز است، نه یک بازه زمانی تعیین شده. زمان‌ پرواز با دقت بیشتری منعکس‌کننده احتمال نیاز پهپاد به تعمیر و سرویس است.

در کنار اجرای این چک لیست، مطالعه مقاله “تعمیر پهپاد (هلی شات)” برای کاهش هزینه تعمیرات به شما پیشنهاد میشود.

تمیز کردن بدنه و شاسی

قبل از انجام هر نوع بررسی ، مطمئن شوید که باتری جدا شده‌ و پهپاد کاملاً خاموش است.

با گذشت زمان، قطعات پهپاد گرد و خاک میگیرد. شما باید به طور منظم پرنده را تمیز کنید. با استفاده از گردگیر یا یک پارچه میکروفیبر ، گرد و خاک ها را تمیز کنید.

لکه‌های سخت‌تر ممکن است به محلول‌های تمیز کننده نیاز داشته باشند ، اما مطمئن شوید که با قطعات الکترونیکی حساس برخوردی نداشته باشد.

با استفاده از لوازم زیر میتوانید پهپاد خود را تمیز کنید :

  1. پارچه ضد الکتریسیته ساکن
  2. برس نرم تمیز کننده کوچک
  3. الکل ایزوپروپیل

نگهداری و تعمیر پهپاد

 بررسی بدنه و شاسی

شاسی را به دقت برای یافتن آسیب های احتمالی بررسی کنید. شما باید این بررسی ها را به طور منظم انجام دهید و مطمئن شوید که تمام قطعات در شرایط مناسبی هستند. حتی کوچکترین ترک نیز در صورت عدم توجه می تواند باعث سقوط شود.

در پروسه نگهداری و تعمیر پهپاد ، هر یک از اجزاء را با دقت بررسی کنید و آسیب هایی را که می بینید یادداشت کنید.

نگهداری و تعمیر پهپاد

پیچ ها را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که هر جزء در جای خود محکم شده است. در حین نگهداری یا تعمیر پهپاد ، این احتمال وجود دارد که برخی از اجزاء نیاز به تعویض داشته باشند. در قسمت های قدیمی تر حتماً بست ها و پیچ ها را با دقت بسیار چک کنید.

پیچ ها را بیش از حد سفت نکنید. همین کار می تواند منجر به فشار بیش از حد بر روی مفاصل شود و حتی آسیب بیشتری وارد کند. مفاصل باید محکم باشند، اما با نیروی زیاد سفت نشوند.

در صورت نداشتن تجهیزات متناسب با نوع پیچ ها ، هیچگاه اقدام به سفت کردن پیچ ها نکنید. این عمل تنها باعث هرز شدن پیچ میگردد.

بررسی ملخ ها

ملخ ها از جمله قطعات ظریف پهپاد هستند. باید آنها را از نظر ترک و شکستگی بسیار دقیق بررسی کنید و مطمئن شوید که شل نیستند.

حتی اگر آخرین پرواز شما بدون مشکل انجام شد، باید در معاینه خود بسیار دقیق باشید. آسیب ملخ می‌تواند تا زمانی که حیاتی نباشد مورد توجه قرار نگیرد. هلی شات شما ممکن است در اواسط پرواز به دلیل یک ترک کوچک که در طول نگهداری و تعمیر پهپاد متوجه نشدید، سقوط کند.

قطعات شکسته را تعویض کنید و ملخ ها را با دقت بیشتری تست کنید. قبل از انجام این تست حتما باتری را جداکنید .هر ملخ را پشت سر هم بچرخانید تا بررسی کنید که آیا مانعی در دامنه حرکتی ملخ وجود دارد یا نه.

در حالت ایده آل، پروانه به آرامی و بدون مقاومت می چرخد. اگر در چرخاندن آزادانه ملخ ها مشکلی وجود دارد ، احتمالا ملخ ها نیاز به تمیز کردن ، تعویض خود ملخ یا قفل ملخ دارند.

نگهداری و تعمیر پهپاد

بررسی موتور

محفظه موتور می تواند با مواد زائد مانند شن یا کثیفی و حتی مواد آلی که در قسمت آرمیچر گیر کرده است مسدود شود.

علاوه بر پاک کردن محفظه، مطمئن شوید که چیزی در فضای بین پروانه و موتور گیر نکرده باشد. برای دسترسی مستقیم به محفظه موتور باید ملخ ها را بردارید و تمام مواد خارجی را تمیز کنید.

ممکن است لازم باشد برای از بین بردن گرد و غبار پهپاد را کامل باز کنید. در این صورت حتماً برای روش صحیح جداسازی و مونتاژ مجدد، به مراکز تعمیرات پهپاد مراجعه کنید.

وضعیت سیم کشی و اتصالات لحیم کاری را بررسی کنید

اگر دستگاه شما سیم کشی در معرض دید دارد، ابتدا باید آن را بررسی کنید، زیرا در معرض بیشترین خطر  قراردارد. به دنبال نقاط ساییده یا فرسوده باشید و مطمئن شوید که چیزی شل نیست.

همچنین باید شاسی را شده و سیم کشی داخلی را بررسی گردد.

اگر اتصالی شل است حتما برای سرویس و تعمیر به مراکز تخصصی تعمیر پهپاد مراجعه کنید. اگر سیمی را اشتباه لحیم کنید یا هنگام برخورد با اجزای داخلی احتیاط لازم را انجام ندهید، مدار دچار آسیب جبران ناپذیر خواهد شد.

بررسی دوربین

لنز دوربین را تمیز کنید و گرد و غبارهای روی بدنه و قاب را پاک کنید. برای تمیز کردن لنز دوربین از پارچه خشک و نرم استفاده کنید.

برخورد حشرات و سایر عوامل محیطی می تواند باعث تجمع زیادی ماده روی لنز  شود، بنابراین باید به عنوان بخشی از نگهداری و تعمیر پهپاد تمیز شود.

نگهداری و تعمیر هلی شات

بررسی بازو و پایه ها

مطمئن شوید که بازو و پایه ها دامنه حرکتی شان کامل و بدون مشکل است. وجود کوچکترین ترک در پایه یا بازو ها پهپاد دیگر قادر به فرود ایمن نخواهد بود. اگر هر یک از قطعات آسیب دیده یا گم شده باشد، باید پهپاد بررسی گردد.

نگهداری و تعمیر پهپاد

بررسی آنتن ها

آنتن ها وظیفه حفظ سیگنال  بین رادیو کنترلر و پهپاد را بر عهده دارند. آنتن‌های آسیب‌دیده یا نامناسب می‌توانند اتصال را کاهش دهند و منجر به از دست دادن کنترل هلی شات شوند. مطمئن شوید که هر یک از آنتن ها در وضعیت مناسبی هستند.

بررسی باتری و شارژر

شارژر باتری ها اغلب می‌تواند برای سال‌ها بدون مشکل کار کند و در حین حال یکی از دلایل رایج مشکلات مربوط به باتری است. دقت کنید که ولتاژ مشخص شده شارژر با ولتاژ باتری مطابقت داشته باشد.

هریک از باتری ها را به دقت بررسی کنید. برآمدگی یا بدشکلی نشانه نشت هستند. به هیچگاه از باتری برآمده هنگام پرواز استفاده نکنید. نگهداری باتری را نباید نادیده گرفت و باید برای حفظ و افزایش طول عمر باتری دقت لازم را به عمل آورد.

پس از بازرسی مطمئن شوید که هرباتری حداقل 75 درصد شارژ قبل از پرواز دارد. شما نباید باتری های خود را بیش از حد شارژ کنید. همچنین نباید باتری کاملاً تخلیه شود. باتری ها را روز قبل پرواز شارژ کنید. در روز هایی که پرواز نخواهید داشت؛ از شارژ کردن و نگهداری باتری پر خودداری کنید. باتری خراب نقش میتواند مهمی در سقوط پهپاد داشته باشد. در صورت نیاز تعمیر باتری پهپاد توسط مجموعه کارتال انجام میشود.

تعمیر باتری پهپاد

به روز رسانی نرم افزار پهپاد

به روز نگه داشتن سیستم نرم افزاری خطر آسیب امنیتی و هک را کاهش می دهد و به طور کلی به این معنی است که همه چیز بدرستی و بدون مشکل کار میکند. با جستجو برند و مدل پهپاد خود در اینترنت به سادگی میتوانید روش صحیح بروزرسانی مدل پهپاد خود را یاد بگیرید.

 

در انتها برای دریافت مشاوره ، خرید پهپاد ، تعمیر پهپاد و تعمیر باتری پهپاد می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *