آموزش ها, اخبار

پرواز با پهپاد در زمستان

برای غلبه بر شرایط یخبندان و پرواز با پهپاد در زمستان، در این نوشته  شرکت کارتال، چند روش پیشنهادی و توصیه های کاربردی گردآوری کرده ایم.

آیا میتوان در در هوای سرد زمستان با پهپاد پرواز کرد؟

در فصل زمستان و تغییر شرایط آب و هوایی، خلبانان از ما سوالاتی مانند “آیا می توانم در دمای سرد یا برف با پهپاد خود پرواز کنم؟” یا “آیا هوای سرد بر عملکرد دوربین پهپاد من تأثیر می گذارد؟” میپرسند.

بله، میتوان .اگرچه پرواز در شرایط آب و هوایی خیلی سرد و زمستانی توصیه نمی شود، اما هنگامی که نیاز به جمع آوری اطلاعات مهمی مانند نقشه برداری توپوگرافی دارید، ممکن است پرواز در هوای سرد و یخبندان ضروری باشد.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

توجه به باتری

مهمترین مشکل پرواز با پهپاد در زمستان، تأثیر هوای سرد بر باتری های لیتیوم پلیمری است.

دمای پایین، فعالیت شیمیایی باتری های استفاده شده در پهپادهایی مانند DJI Phantom 4را کاهش می دهد. این موضوع باعث می شود پهپاد شما سریع تر، در برخی موارد تا 50 درصد سریع تر، شارژ خود را از دست بدهد. حتی ممکن است در شرایط بسیار سرد، پهپاد در حین پرواز خاموش شود.

نکاتی برای مراقبت از پرنده و باتری در هوای سرد

  • گرم کردن پیش از پرواز: قبل از بلند شدن، پهپاد خود را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه گرم شود.
  • استفاده از باتری‌های کاملاً شارژ شده : از باتری‌های کاملا شارژ شده استفاده کنید. در حین پرواز دائما سطح باتری را چک کنید. با پیگیری میزان مصرف باتری پهپاد، می‌توانید زمان بازگرداندن پهپاد به خانه را پیش‌بینی کنید و از سقوط آن جلوگیری کنید.
  • داشتن باتری‌های اضافه : اگر قصد پرواز طولانی دارید، باتری‌های  اضافی و کاملا شارژ شده همراه داشته باشید. صرف زمان برای تعویض باتری نسبت به تمام شدن شارژ و سقوط پهپاد منقطی تر است.
  • نگهداری از پهپاد و باتری‌ها : زمانی که از پهپاد استفاده نمی‌کنید، آن را در محیطی گرم‌تر از محیط بیرون نگهداری کنید.
  • نگهداری باتری‌های اضافه در خودرو : نه تنها به پهپاد، بلکه به باتری‌های کنترلر نیز توجه کنید. باتری‌های کنترلر نیز در هوای سرد زودتر خالی می‌شوند. کنترلر را بیش از حد در معرض سرما قرار ندهید.
  • استفاده از گرم‌کننده باتری : اگر در شرایط بسیار سرد کار می‌کنید، استفاده از گرم‌کننده باتری را در نظر بگیرید.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

تنظیمات دوربین

برف و آسمان ابری می‌توانند بر تنظیمات دوربین پهپاد شما تأثیر منفی بگذارند و منجر به عکس‌های کم‌نور شوند. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید سرعت شاتر را کاهش دهید و تراز سفیدی را تنظیم کنید.

اکثر پهپادها، مانند فانتوم 4، دارای تنظیمات تراز سفیدی مانند “آفتابی” و “ابری” هستند. اگر با تنظیمات تراز سفیدی خودکار مشکل دارید، سعی کنید قبل از پرواز تنظیمات دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید.

نکاتی برای پرواز با پهپاد در زمستان

  • مراقبت از ISO : هر چه هوا تاریک تر می شود، ISO را بیشتر کنترل کنید. اگر دوربین پهپاد شما ISO را بالاتر از محدوده توصیه شده (مثلاً 100-400 برای فانتوم 4) افزایش دهد، ممکن است تصاویر شما دانه‌دار شوند و غیر قابل استفاده شوند.
  • پرواز در نور مستقیم خورشید : برای کاهش احتمال ایجاد سایه و تحریف تصاویر، همیشه سعی کنید زمانی که خورشید به طور مستقیم در بالا قرار دارد، پرواز کنید (به استثنای زمانی که با پهپاد بر روی سطوح منعکس کننده پرواز می کنید).
  • کنترل سرعت : برای کاهش احتمال تاری ناشی از حرکت، ممکن است بخواهید سرعت پهپاد خود را 1.5 تا 3.5 کیلومتر بر ساعت کاهش دهید. تاری بالای 20 میلی متر مشکل ساز در نظر گرفته می شود.

پرواز در شرایط باد شدید و تندباد

حتی اگر خلبان با تجربه ای باشید و در پرواز دستی مهارت داشته باشید، نباید پهپاد خود را زمانی که سرعت باد سطح زمین از 24 کیلومتر بر ساعت بیشتر است، به پرواز درآورید.

پرواز در شرایطی که باد شدیدتر از این مقدار باشد، ایمنی پرواز را به خطر می اندازد و ریسک سقوط را افزایش می دهد. در صورت سقوط، ممکن است هزینه های بسیار بالایی را متحمل شوید.

علاوه بر دمای سرد، بادهای شدید نیز بر عمر باتری تأثیر منفی می گذارند و عملکرد پرواز را کاهش می دهند. پهپاد شما برای غلبه بر تلاطم و پرواز در خلاف جهت باد سخت تر کار خواهد کرد.

بنابراین، حتی اگر پهپاد شما بتواند بادهای شدید را تحمل کند، همچنان در صورت کاهش بیش از حد سطح باتری خود، خطر سقوط وجود دارد.

مراقب باشید و قبل از پرواز شرایط آب و هوایی را به دقت بررسی کنید. در صورت تردید، پرواز را به تعویق بیاندازید.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

بررسی آب و هوا

برای بررسی پیش‌بینی‌های آب و هوا می‌توانید از پلتفرم UAV Forecast استفاده کنید. این پلتفرم امکان محاسبه سرعت باد در ارتفاع مورد نظر پرواز را به شما می‌دهد. همچنین دارای یک اپلیکیشن موبایل برای اندروید و iOS است که می‌توانید در محل از آن استفاده کنید.

اگر مجبور به پرواز در شرایط باد هستید، برای اطمینان از یک پرواز ایمن این توصیه‌ها را دنبال کنید:

  • عمود بر باد پرواز کنید.
  • بیش از حد معمول به پهپاد خود توجه کنید، به خصوص هنگام پرواز در باد شدید. اگر متوجه شدید که نگه داشتن تعادل دشوار است، فوراً به خانه بازگردید.
  • در حین برخاستن و فرود مراقب باشید. اگرچه باد در ارتفاعات بالاتر شدیدتر است، هنگامی که پهپاد از روی زمین بلند می‌شود یا در هنگام فرود سرعت خود را کاهش می‌دهد، به راحتی می‌تواند از مسیر خارج شود.

مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر

در بسیاری از مناطق، هوای سرد به معنای افزایش تقطیر هوا است. رطوبت زیاد در هوا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد صحیح پهپاد شما شود. با قرار گرفتن در معرض رطوبت زیاد، موتورهای پروانه، دوربین و سیستم‌های داخلی پهپاد می‌توانند آسیب ببینند. تقطیر می‌تواند سیگنال‌های GPS را مختل کرده و برچسب‌های جغرافیایی شما را مخدوش کند.

  • اگرچه به نظر واضح می‌رسد که باید از پرواز در شرایط بارانی یا برفی اجتناب کنید، پرواز با پهپاد در مه نیز ایده خوبی نیست. مه می‌تواند حسگرهای اجتناب از موانع پهپاد را فعال کند و باعث شود فکر کند مانعی در مقابل آن قرار دارد و در نتیجه پرواز را در وسط ماموریت متوقف کند.
  • یک پهپاد با چراغ‌های پرنور روی بدنه انتخاب کنید تا بتوانید آن را در شرایط آب و هوایی شدید، آسمان را ببینید.
  • علاوه بر توجه به رطوبت هوا، باید از تماس با برف روی زمین نیز اجتناب کنید زیرا رطوبت می‌تواند به موتورهای پهپاد شما آسیب برساند. برای راه‌اندازی و فرود پهپاد خود از یک پد یا سطح مرتفع دیگر استفاده کنید.

آیا پرواز با پهپاد هنگام بارش برف امکان پذیر است؟

خیر، توصیه نمی شود در شرایط بارانی یا برفی با پهپاد پرواز کنید. این شرایط می توانند بر عملکرد صحیح پهپاد شما تأثیر منفی بگذارند. همچنین از تماس پهپاد با برف روی زمین خودداری کنید، زیرا رطوبت می تواند به موتورهای آن آسیب برساند. هنگام فرود و برخاست پهپاد بعد از بارش برف، حتما از پد یا سطحی مرتفع استفاده کنید.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

علاوه بر موارد ذکر شده، برف یک مانع هنگام نقشه برداری و توپوگرافی ایجاد می کند. فتوگرامتری مبتنی بر استفاده از تصاویر دو بعدی از زوایای مختلف برای بازسازی ویژگی های دنیای واقعی در سه بعدی است. برای تشخیص این ویژگی ها، باید بتوانید یک عکس را از عکس دیگر تشخیص دهید. به دلیل یکنواختی برف، تشخیص تفاوت های ظریف در تصاویر برای نرم افزار فتوگرامتری می تواند دشوار باشد و در نتیجه دقت و کیفیت بازسازی سه بعدی را کاهش دهد.

بنابراین، بهتر است برای انجام عکاسی هوایی و نقشه برداری با پهپاد، منتظر شرایط آب و هوایی مناسب باشید.

برف تازه و دست نخورده، تشخیص ویژگی های زمین را برای نرم افزارهای فتوگرامتری بسیار دشوار می کند. اگر حدی از تغییرات در سطح برف مانند رد لاستیک خودرو یا ماشین آلات سنگین وجود داشته باشد، ممکن است بتوانید نقشه برداری قابل استفاده ای انجام دهید، اما این تضمینی نیست.

بنابراین، اگر تصمیم به پرواز با پهپاد پس از بارش برف گرفتید، مطمئن شوید که شکاف‌ها و فواصل کافی در سطح برف وجود دارد تا پهپاد بتواند ویژگی‌های روی زمین را تشخیص دهد. نتایج نقشه برداری خود را با نتایج به دست آمده در شرایط بدون برف مقایسه کنید. آیا اختلافات اندازه‌گیری به اندازه‌ای کوچک هستند که پرواز با پهپاد در شرایط برفی را توجیه کنند؟

به عبارت دیگر، ریسک کردن و پرواز با پهپاد در برف تنها در صورتی منطقی است که شرایط خاصی وجود داشته باشد وگرنه بهتر است برای انجام نقشه برداری با کیفیت بالاتر، صبر کنید تا برف آب شود یا شرایط جوی مناسب شود.

 آیا میتوان در هوای یخبندان با پهپاد پرواز کرد؟

درست است که امکان پرواز با پهپاد در یخبندان وجود دارد، اما همانطور که تا به حال متوجه شده اید، این شرایط سختی های زیادی نسبت به هوای گرم به همراه دارد. اگر به هر دلیلی مجبور به پرواز با پهپاد در یخبندان هستید، به شدت توصیه می کنیم که خلبان شما تجربه گسترده ای داشته باشد و سخت افزار پهپاد شما به بهترین شکل برای مقابله با این شرایط بهینه سازی شده باشد.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی لازم، پرواز با پهپاد در دمای زیر صفر به راحتی می تواند به آسیب سخت افزار و تاخیر قابل توجه در پروژه منجر شود.

خلاصه اینکه:

  • پرواز در دمای انجماد با دشواری های مختلفی همراه است.
  • برای ایمن ماندن، تنها در صورت داشتن تجربه بالا و بهینه سازی سخت افزار اقدام به این کار کنید.

پهپادهای مناسب فصل سرما

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، با کاهش دما، عملکرد باتری های پهپاد شما ضعیف می شود. این وضعیت اغلب زمانی رخ می دهد که شرایط آب و هوایی به نزدیک یا کمتر از 0 درجه سانتیگراد یا 32 درجه فارنهایت برسد. به غیر از عمر باتری، در اینجا مشخصات دیگری وجود دارد که باید برای پهپاد خود بررسی کنید تا ببینید آیا برای پرواز در هوای سرد مناسب است یا خیر:

  • حداکثر سرعت باد قابل تحمل پهپاد
  • محدوده دمای عملیاتی مطلوب
  • حداکثر ارتفاع پرواز

برای مقابله با رطوبت و بارش یخ زده، مطمئن شوید که پهپاد شما دارای درجه حفاظت (IP) حداقل IP43 برای پرواز در زمستان باشد.

پهپاد Matrice 300 از DJI محصولی مناسب برای پروژه های بزرگ و پیچیده در هوای سرد زمستانی توصیه می شود. M300 با عمر باتری طولانی خود، بسته به بار مفید، می تواند حداکثر تا 55 دقیقه پرواز کند. سرعت پرواز آن 23 متر بر ثانیه (83 کیلومتر بر ساعت ) است. این پهپاد می تواند در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاومت کند. در دمای -20 تا 50 درجه سانتیگراد (-4 تا 122 درجه فارنهایت) با باتری خودگرم شونده و عایق بندی در برابر باران، گرد و غبار و حتی بادهایی با سرعت تا 15 متر بر ثانیه کار کند.

DJI Mavic Air 3 , DJI Mavic Air 2 , DJI Mavic Air 2S , DJI Mavic 3 , DJI Mavic 3Pro , DJI Inspire 3 , Phantom 4 Pro نمونه های از پهپاد های غیرتجاری هستند که میتوانند مناسب باشند. برای دریافت مشاوره و خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

برای پرواز با پهپاد در هوای سرد، فقط خود پهپاد را آماده نکنید، خودتان را هم آماده کنید!

به عنوان کاربر پهپاد، باید در طول زمان پرواز در معرض سرمای هوا قرار بگیرید. بنابراین به درستی لباس گرم بپوشید. دستکش‌هایی انتخاب کنید که مانع استفاده از گوشی همراه یا کنترل‌گر پهپاد نشوند. انگشتان بی‌حس و یخ‌زده نه تنها ناراحت‌کننده هستند، بلکه کار با صفحه لمسی را تقریباً غیرممکن می‌کنند.

پرواز با پهپاد در زمستان , پرواز در شرایط باد شدید و تندباد , مقابله با مشکلات ناشی از تقطیر , پهپادهای مناسب هوای سرد , مراقبت از باتری پهپاد , پرواز با پهپاد هنگام بارش برف , پرواز با پهپاد در یخبندان

قبل از پرواز با پهپاد، مأموریت خود را برنامه‌ریزی کنید.

آماده کردن مأموریت قبل از رفتن به محل، منطقی است. این کار می‌تواند زمان حضور شما در سرما را به حداقل برساند. فقط برنامه‌ریزی کنید تا قسمت‌هایی از محل کار خود را که نیاز به داده‌های جدید و به‌روز دارند، بررسی کنید. در صورت امکان، بهترین دوربین را انتخاب کنید تا وزن بار مفید پهپاد را به حداقل برسانید. این کار به افزایش عمر باتری‌های در هوای سرد کمک می‌کند.

در انتها برای دریافت مشاوره و خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *