اخبار, مقاله ها

آیا میتوان با پهپاد (هلی شات) در باران پرواز کرد؟

پرواز در باران پرواز در باران , پرواز روی آب , درجه IP پهپاد , ضد آب کردن پهپاد ,پهپاد های مناسب هوای بارانی , ضد آب کردن هلی شات , ضد آب کردن کوادکوپتر , ضد کردن پهپاد , خشک کردن هلی شات

باران می تواند یک روز عالی را خراب کند، به خصوص اگر قصد دارید عکس‌ها و ویدیوهای هوایی عالی با پهپاد خود بگیرید. علاوه بر خیس شدن، خطر خراب شدن پهپاد نیز وجود دارد.  پرواز با پهپاد در باران میتواند ریسک بالایی داشته باشد.

اما گاهی اوقات تغییر برنامه امکان پذیر نیست و چاره ای جز این ندارید که پرواز کنید. آیا می توانید با پهپاد در باران پرواز کنید؟

در این نوشته شرکت کارتال، به بررسی پرواز با پهپاد در باران خواهیم پرداخت.

پرواز با پهپاد در باران

ممکن است به عنوان یک علاقه‌مند به پرواز با هلی شات، به دلایل مختلفی بخواهید در باران پرواز کنید. اکثر وسایل الکترونیکی برای خیس شدن ساخته نشده‌اند، شاید فکر کنید پهپاد شما متفاوت است!

پهپادهای مصرفی محبوب، مانند برند DJI، ضد آب نیستند و برای پرواز در باران ساخته نشده‌اند. برای پرواز با پهپاد در باران تنها برخی پهپادهای صنعتی خاص که برای نقشه‌برداری ساخته شده‌اند و همچنین تعداد کمی پهپاد ضد آب دیگر، قادر به پرواز در باران هستند.

محبوبیت پهپادهای دیجی ای بالا است. اما یکی از ضعف‌های آن‌ها این است که برای پرواز در باران طراحی نشده‌اند. این موضوع در مورد سایر برندها نیز صدق می‌کند. اکثر پهپادهای مصرفی، صرف نظر از مارک، ضد آب نیستند.

با این حال، اگر واقعاً می‌خواهید با پهپاد در باران پرواز کنید، می‌توانید پهپادهای صنعتی گران‌قیمت را انتخاب کنید. برخی از این پهپادها را می‌توان برای اهداف تجاری و صنعتی به کار برد، اما به طور معمول برای پروازهای تفریحی معمولی بسیار گران هستند.

“معرفی پهپاد DJI Mini 4pro : قدرتمند اما مقرون به صرفه”
البته خود شرکت دی جی آی به طور رسمی اعلام نکرده که هلی شات ها ضد آب یا حداقل در برابر آب مقاوم هستند.

در واقع، آنها به گونه ای طراحی شده اند که هیچ محافظتی در برابر حفره های کوچک و منافذی که آب باران به راحتی می تواند وارد آنها شود، ندارند.

از لحظه ای که آب از طریق چنین منافذی وارد پهپاد شود، به احتمال زیاد شاهد اتصال کوتاه پهپاد در وسط هوا و سقوط آن خواهید بود. بدیهی است، زیرا آب و وسایل الکترونیکی دشمنان یکدیگر هستند.

 دیجی ای حتی توصیه می کند پهپاد خود را روی هر چیزی که مرطوب است فرود نیاورید، مدرک دیگری است که نشان می دهد، هلی شات ها برای تحمل حتی مقادیر کمی آب ساخته نشده اند.

البته، به غیر از آسیب ناشی از آب، عوامل دیگری نیز وجود دارد که قبل از تصمیم گیری برای پرواز در باران باید به آن توجه کنید. اغلب اوقات باران با بادهایی همراه است که از حد معمول قوی تر هستند. به همین دلیل، ممکن است هنگام پرواز با پهپاد در باران در برابر بادهای شدید دچار مشکل شوید. زیرا، اکثر هلی شات ها برای پرواز در شرایط نامناسب آب و هوایی طراحی نشده اند.

همچنین اگر می خواهید در یک روز بارانی با پهپاد خود عکس بگیرید، کیفیت عکس ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

زیرا باران روی لنز دوربین پهپاد شما قطره و لکه ایجاد می کند.

یک استثنای احتمالی میتواند DJI Mavic باشد. به نظر می رسد این پهپاد نسبت به اکثر پهپادهای تفریحی دیگر DJI عملکرد بهتری داشته باشد. زیرا در صورت پرواز با پهپاد در باران، حفره های کمی برای ورود آب وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. با این حال، دیجی آی برای مویک درجه IP نداده است که نشان دهد می توان در باران با آن پرواز کرد یا نه. این بدان معناست که همچنان احتمال زیادی وجود دارد که در صورت پرواز در باران آسیب ببیند.

پرواز در باران پرواز در باران , پرواز روی آب , درجه IP پهپاد , ضد آب کردن پهپاد ,پهپاد های مناسب هوای بارانی , ضد آب کردن هلی شات , ضد آب کردن کوادکوپتر , ضد کردن پهپاد , خشک کردن هلی شات

چه اتفاقی می افتد اگر هلی شات خیس شود؟

اگر پهپاد شما خیس شود، بسیاری از اجزای الکترونیکی داخلی ممکن است از کار بیفتند. کنترل کننده سرعت الکترونیکی موتورها به احتمال زیاد می سوزد و چرخش پروانه ها را مختل می کند. علاوه بر این، ممکن است تمام فیوزها و سایر قطعات الکترونیکی بسوزند و پهپاد را غیر قابل استفاده کنند.

در ابتدا، ممکن است به نظر برسد که هیچ مشکلی وجود ندارد. شما قادر خواهید بود پهپاد خود را بدون هیچ مشکلی به طور کامل پرواز دهید. حتی ممکن است تصور کنید پهپاد شما ضد آب است. اما این اشتباه را نکنید.

خطر اصلی دیر یا زود در کمین است.

اجزای الکترونیکی با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت شروع به زنگ زدگی می کنند و پهپاد شما را از بین می برند. بنابراین، لطفاً تعجب نکنید که یک روز پهپاد خود را بیرون بیاورید و از روشن نشدن یا کارکرد صحیح آن شگفت زده شوید.

طراحی پهپاد نحوه واکنش آن به آب را تعیین می کند. پهپادهایی با دریچه های هوای بزرگ برای کنترل پرواز، گاهی اوقات می توانند به آب اجازه دهند تا به سیم پیچ های مسی موتور الکتریکی برسد. اگر آب به گیرنده برسد و پایانه های مثبت و منفی را به هم متصل کند، پهپاد به دلیل سیگنال های کنترل ناخواسته غیرقابل کنترل می شود.

بدتر از آن، هنگامی که آب با موتور الکتریکی، برد توزیع برق یا کنترل کننده تماس پیدا کند، ممکن است اتصال کوتاه رخ دهد. اتصال کوتاه می تواند کابل ها را ذوب کند یا قطعات روی بردهای مدار را بسوزاند.

“حل مشکلات رایج و تعمیرات پهپاد ( هلی شات)”

علاوه بر این، دوربین پهپاد نیز در صورت ورود باران به پهپاد در هنگام پرواز در معرض خطر بالایی قرار دارد. جدا از باران، هنگام برخاست و فرود پهپاد به زمین خیس نیز توجه کنید. با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظر می رسد پرواز در یک روز بارانی بیشتر از ارزشش ریسک است.

میتوان پهپاد را ضد آب کرد؟

اگرچه هیچ یک از پهپادهای تفریحی DJI برای پرواز در باران ساخته نشده اند، اما نگران نباشید زیرا راهی برای کمی ضد آب کردن پهپاد شما وجود دارد. این بدان معنا نیست که آنها می توانند با مقاومت در برابر آب همانند سری های Matrice و Agras عمل کنند. اما می توانید هلی شات خود را ضد آب کنید.

پرواز در باران پرواز در باران , پرواز روی آب , درجه IP پهپاد , ضد آب کردن پهپاد ,پهپاد های مناسب هوای بارانی , ضد آب کردن هلی شات , ضد آب کردن کوادکوپتر , ضد کردن پهپاد , خشک کردن هلی شات

دو روش اصلی برای محافظت از پهپاد در برابر پرواز در باران بدون هیچ خطری وجود دارد. شما می توانید پهپاد با محافظت داخلی در برابر آب خریداری کنید یا از راه حل های ضد آب کردن DIY روی پهپاد خود استفاده کنید.

بدون شک، می دانید که آب، باد و برف می توانند تأثیرات منفی بر روی پهپاد شما داشته باشند. در حالی که همه نمی توانند پهپاد ضد آب بخرند، روش های ساده ای برای تبدیل پهپاد شما به یک مدل ضد آب وجود دارد.

اگر می خواهید با خیال راحت در باران با پهپاد پرواز کنید، مطمئن شوید که درجه IP آن حداقل 3 است. با این حال، برخی از پهپادها اطلاعاتی در مورد درجه IP ندارند، که باعث می شود شما در مورد اینکه آیا می توانند در باران کار کنند، مطمئن نباشید.

چگونه پهپاد خود را خشک کنیم؟

اگر به اشتباه آن را در باران پروازکرده اید یا به طور تصادفی روی آب فرود آورده اید چه باید کرد؟ چگونه می توانید آب را از پهپاد خود خارج کنید تا آسیب آب را به حداقل برسانید یا از آسیب بیشتر به آن جلوگیری کنید؟

در اینجا چند کاری که می توانید انجام دهید آورده شده است:

  • پهپاد را از آب یا باران خارج کرده و فورا آن را خاموش کنید. تا از عبور جریان برق جلوگیری شود.
  • در صورت باران شدید و وجود آب زیاد در پهپاد، قاب و باتری را جدا کنید. اگر پهپاد در آب غوطه ور شده باشد، به احتمال زیاد باتری خراب شده است و باید تعویض شود.
  • به آرامی پهپاد خود را در تمام جهات بچرخانید، حرکت دهید و تکان دهید تا آب آن خارج شود.
  • تا زمانی که مطمئن نشدید پهپاد کاملاً خشک شده است، آن را روشن نکنید. قبل از تعمیر، به هیچ عنوان پهپاد را روشن نکنید.
  • اگر باتری متورم یا خورده به نظر می رسد، آن را در پهپاد قرار ندهید.
  • از باد سشوار و سایر وسایل گرمایشی برای خشک کردن پهپاد استفاد نکنید. زیرا این عمل سبب آسیب به قطعات سالم نیز میشود.
  • در صورت آسیب، سعی کنید قطعات آسیب دیده را شناسایی کنید.
  • در اولین فرصت برای تعمیر به مراکز دارای مجوز تعمیرات از سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنید.

چه پهپادهایی می توانند در باران پرواز کنند؟

عکاسان و فیلمبرداران اغلب بر این باورند که خیره کننده ترین عکس ها و ویدیوها در باران گرفته می شوند، زیرا نورپردازی در چنین شرایطی می تواند بسیار نمایشی باشد. اما از طرفی، ترس از پرواز با پهپاد در باران و خطر آسیب دیدن آن، از جمله DJI Avata، نیز وجود دارد.

اما نگران نباشید.

خوشبختانه، پهپادهای ضد آب می توانند شرایط آب و هوایی شدید مانند باران، برف و مه را تحمل کنند. ساختار منحصر به فرد آنها دارای قاب های مهر و موم شده خاصی است که از اجزای الکترونیکی محافظت می کند. با این حال، پهپادهای ضد آب می توانند فرود بیایند، در آب غوطه ور شوند و دوباره به طور کامل پرواز کنند.

نوع دیگری از پهپادها، پهپادهای مقاوم در برابر آب هستند که تنها می توانند قطرات باران را دفع کنند و نمی توانند در آب غوطه ور شوند.

اگر مطمئن نیستید که پهپاد شما ضد آب است یا در برابر آب مقاوم است، به احتمال زیاد هیچکدام از این موارد نیست. زیرا پهپادهای ضد آب به طور قابل توجهی این ویژگی منحصر به فرد را تبلیغ می کنند.

با این حال، ساده ترین راه این است که برای اطمینان، دفترچه راهنمای پهپاد خود را مطالعه کنید. شرایط آب و هوایی توصیه شده برای پرواز با پهپاد شما در دفترچه راهنما شرح داده شده.

از آنجایی که به طور معمول پیدا کردن پهپادهای مناسب برای شرایط آب و هوایی شدید دشوار است، جدول زیر راهنمای مفیدی را ارائه می دهد.

مدل امکان پرواز در باران درجه IP
DJI Matrice 300 بله 45
DJI Agras 16 برای مدت زمان محدود 53
DJI Mavic Air 2/ Pro 2 خیر داده نشده است
DJI Mini/ Mini 2 خیر داده نشده است
DJI Spark خیر داده نشده است

درجه IP پهپاد خود را چگونه پیدا کنم؟

درجه IP پهپاد خود را می توانید در دفترچه راهنمای آن پیدا کنید و یا به سادگی مدل خاص خود را در گوگل جستجو کنید. این درجه به صورت “IP” با دو رقم بعد از آن نوشته می شود.

این دو رقم به چه معنا هستند؟

رقم اول نشان دهنده محافظت در برابر گرد و غبار و سایر عناصر جامد است، در حالی که رقم دوم نشان دهنده محافظت در برابر مایعات است.

اگر هیچ رقمی به هیچ نوع محافظتی اشاره نداشته باشد، به جای عدد یک “X” وجود خواهد داشت.

صاعقه می تواند به پهپاد برخورد کند؟

بله، صاعقه می تواند در هنگام رعد و برق شدید به پهپاد برخورد کند، اما احتمال آن کم است. هنگامی که صحبت از پرواز زیر ابرها به میان می آید، احتمال برخورد صاعقه حتی کمتر می شود.

پرواز با پهپاد سرگرم کننده است و وسوسه می شوید که حتی با وجود نزدیک شدن طوفانی عظیم و رعد و برق، به پرواز خود ادامه دهید. علاوه بر این، پهپاد شما دارای درجه IP خوبی است که آن را ضد آب می کند. بنابراین، چه احتمال دارد که صاعقه به پهپاد شما برخورد کند؟

معمولاً هنگامی که صاعقه به پهپاد شما برخورد می کند، ممکن است تشخیص تغییر در قسمت بیرونی آن دشوار باشد. همچنین، به احتمال زیاد در آسمان منفجر نخواهد شد. با این حال، دیگر انتظار عملکردی از آن نداشته باشید و در اکثر موارد، آسیب آن فراتر از تعمیر است.

قبل از گرفتن فیلم های عالی از طوفان، ریسک قرار دادن پهپاد خود زیر طوفان را در نظر بگیرید.

“بررسی دی جی آی مینی3”

می توانم هلی شات را روی آب پرواز دهم؟

یکی از وحشتناک ترین تجربه ها برای یک خلبان پهپاد، پرواز با یک پهپاد گران قیمت بر روی آب است.

با این حال، پرواز با پهپاد بر روی آب ممکن است ضروری باشد، به خصوص برای متخصصانی که عکس های ساحلی می گیرند. یک خلبان پهپاد چگونه می تواند با وجود تمام خطرات موجود، پهپاد را به طور ایمن بر روی آب پرواز دهد؟

  • به طور معمول، خلبانان حرفه ای پهپاد، پهپادهای گران قیمتی را در اختیار دارند. بهتر است برای چنین پهپادهایی بیمه تهیه کنید تا در صورت آسیب به پهپاد از آن محافظت کنید.
  • بیمه هرگونه هزینه تعمیر یا تعویض پهپاد شما را در صورت هر نوع آسیبی پوشش می دهد. این بهترین اقدام ایمنی برای پهپاد شماست، اگرچه ارزان نیست.
  • آخرین جایی که می خواهید پهپاد شما دچار مشکل شود، روی آب است. بنابراین، قبل از پرواز پهپاد خود بر روی هر آب، یک چک قبل از پرواز را روی زمین محکم انجام دهید. ارزیابی شامل شناور ماندن، مانورها، اطمینان از نقطه بازگشت به خانه و بررسی دریافت GPS است.
  • این همیشه باید یک چک روتین قبل از پرواز پهپاد شما در هر جایی باشد.

نتیجه‌گیری

بدی آب و هوا چیزی است که خلبانان پهپاد نمی‌توانند همیشه از آن اجتناب کنند. حتی اگر خلبان پهپاد در بررسی گزارش‌های هواشناسی کوشا باشد، احتمالاً در نهایت با عناصر غیرقابل پیش‌بینی آب و هوا مواجه خواهد شد. خلبانان پهپاد باید همیشه برای بدترین شرایط آماده باشند.

از راهنمای بالا، مشخص است که علاقه‌مندان به پهپاد باید هنگام پرواز در باران احتیاط کنند. با این حال، شما می‌توانید پهپاد خود را ضد آب کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا با اجتناب از خطرات ذکر شده، فیلم‌های شگفت‌انگیزی تهیه کنید.


در انتها برای دریافت مشاوره رایگان ، خرید و فروش ، آموزش و تعمیرات پهپاد (هلیشات) می توانید با ما در ارتباط باشید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *