آموزش ها, اخبار

کالیبره مینی 4 پرو : DJI Mini 4 Pro Calibrate

کالیبره مینی4پرو , آموزش کالیبره مینی 4 پرو,کالیبراسیون‌mini 4 pro,کالیبره گیمبال,کالیبره imu,کالیبره کامپس

 در این نوشته شرکت کارتال، به آموزش کالیبره کامل مینی 4 پرو (DJI Mini 4 Pro) خواهیم پرداخت. به طور خلاصه،آموزش گام به گام کالیبره گیمبال، کالیبره IMU و کالیبره Compass مینی 4 پرو می‌پردازد.

پس از موفقیت چشمگیر DJI Mini 3 Pro، نسل بعدی آن، Mini 4 Pro، معرفی شد. برای اطمینان از عملکرد صحیح و دقیق DJI Mini 4 Pro، ممکن است در آینده نزدیک نیاز به انجام برخی کالیبراسیون‌های مهم باشد.

در ادامه به بررسی ، مسائل مختلفی که ممکن است در گیمبال، IMU و کامپس ایجاد شود، می پردازیم.

آموزش کالیبره کامل مینی4پرو , آموزش کالیبره مینی 4 پرو , کالیبراسیون‌mini 4


معرفی پهپاد DJI Mini 4pro : قدرتمند اما مقرون به صرفه

کالیبراسیون گیمبال

برای کسانی که نمی‌دانند، گیمبال در پهپادهای DJI دو هدف خاص دارد:

  • اتصال فیزیکی دوربین به پهپاد
  • ایجاد پایداری سه جهته برای دوربین

گیمبال برای اطمینان از فیلم‌برداری نرم و با افق صاف و همچنین عکس‌های تراز شده استفاده می‌شود.

اگر گیمبال روی مینی 4 پرو در حین استفاده خارج از مرکز یا کمی نامیزان باشد، ممکن است باعث شود در نرم‌افزارهای پس از پردازش (مانند DaVinci Resolve، Final Cut Pro، Lightroom، Photoshop و …) برای اصلاح آن نیاز به ویرایش های اضافی باشد.

برخلاف کالیبراسیون‌ IMU و قطب‌نما (compass) که بر نحوه‌ی پرواز Mini 4 Pro تأثیر می‌گذارد، کالیبراسیون گیمبال به دلیل ارتباط با دوربین پهپاد، بر نحوه‌ی پرواز آن تأثیری ندارد.

هر بار که Mini 4 Pro روشن می‌شود، پرنده به صورت خودکار گیمبال را بررسی میکند.

با این حال، اگر متوجه شدید که دوربین در حفظ تراز مشکل دارد (افق ناهموار) یا در حین پرواز گاهی اوقات منحرف می‌شود، زمان آن رسیده است که گیمبال را به صورت دستی از طریق برنامه DJI Fly کالیبره کنید.

برای آموزش های بیشتر در رابطه با DJI Fly میتوانید مقاله “آموزش نرم افزار DJI fly” را مطالعه کنید.

چگونه گیمبال مینی 4 پرو را کالیبره کنیم؟

  • قدم اول  برای کالیبره گیمبال زمانی که پرنده خاموش است، درپوش گیمبال را بردارید.

آموزش کالیبره کامل مینی4پرو , آموزش کالیبره مینی 4 پرو , کالیبراسیون‌mini 4

  • قدم دوم  در حالی که روی یک سطح صاف هستید، کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 که با آن پرواز میکنید را روشن کنید.

آموزش کالیبره کامل مینی4پرو , آموزش کالیبره مینی 4 پرو , کالیبراسیون‌mini 4

  • قدم سوم  پرنده را روشن کنید. پس از اتصال کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 به Mini 4 Pro، ممکن است به طور خودکار به نمای دوربین (Camera View) تغییر کند. اگر به نمای دوربین منتقل نشدید، رویGO FLY ضربه بزنید.

آموزش کالیبره کامل مینی4پرو , آموزش کالیبره مینی 4 پرو , کالیبراسیون‌mini 4

  • قدم چهارم : هنگامی که در نمای دوربین هستید، با ضربه زدن روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست، وارد منوی تنظیمات برنامه Fly شوید.

کالیبره گیمبال گیمبال کالیبره کالیبراسیون گیمبال کالیبره گیمبال mini4pro


مقایسه مینی 3 پرو و مینی 4 پرو


  • قدم پنجم : جهت کالیبره گیمبال تب Control را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید. به پایین اسکرول کنید تا Gimbal Calibration را ببینید. در کنار آن روی فلش سمت راست ضربه بزنید و برای کالیبراسیون خودکار گیمبال، گزینه Auto را انتخاب کنید.یا می‌توانید کالیبراسیون دستی گیمبال را انتخاب کنید.

کالیبره گیمبال گیمبال کالیبره کالیبراسیون گیمبال کالیبره گیمبال mini4pro

اگر برای کالیبره گیمبال Manual را انتخاب کنید، قادر خواهید بود تا مقادیر افقی (Horizontal) و انحراف (Yaw) را برای تراز کردن افق خود تعریف کنید.

کالیبره گیمبال گیمبال کالیبره کالیبراسیون گیمبال کالیبره گیمبال mini4pro

این زمانی کاربردی است که در حال پرواز هستید و نیاز به کالیبراسیون در حین پرواز دارید.

کالیبراسیون IMU

وظیفه IMU در پهپادها این است که اطمینان حاصل کند، پرنده در حال پرواز تراز و پایدار است. IMU با نظارت بر سرعت، زاویه، نیرو و وضعیت پهپاد به این امر دست می‌یابد.

برای نظارت بر این بخش‌ها، IMU دائماً شتاب‌سنج، فشارسنج، ژیروسکوپ و دماسنج مینی 4 پرو را بررسی می‌کند. اگر هر یک از این سیستم‌ها عملکرد درستی نداشته و اصلاح نشوند، Mini 4 Pro ممکن است دچار مشکلات زیر شود:

  • هنگام شناور بودن، کج شود.
  • در حال پرواز با مشکل حفظ ثبات و استحکام مواجه شود.
  • در موارد نادر، نشانه‌هایی از مشکل در خنک شدن را نشان دهد.

با کالیبره IMU مینی 4 پرو ، ترجیحاً زمانی که خطا در برنامه مشاهده میشود، می‌توانید خطاهای حسگر را کاهش داده و در کل تجربه پرواز بهتری داشته باشید.

DJI هر زمان که در شعاع 48 کیلومتری آخرین پرواز خود و هر  300 متر تغییر ارتفاع ، کالیبره IMU را پیشنهاد می‌کند.

باز هم تکرار می‌کنیم، این پیشنهاد سازنده است. بسیاری از کاربران پهپاد این مرحله را انجام نمی‌دهند. مگر اینکه توسط نرم‌افزار DJI Fly اخطار داده شود.

چگونه IMU مینی 4 پرو کالیبره میشود؟

  • گام 1 زمانی که Mini 4 Pro خاموش است، درپوش گیمبال را بردارید. هنگام روشن شدن Mini 4 Pro، نباید حرکت گیمبال با مانع مواجه نمی‌شود.
  • گام 2 کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 را که از آن استفاده می‌کنید، روشن کنید. اگر از RC-N2 استفاده می‌کنید، برنامه DJI Fly خود را نیز اجرا کنید.
  • گام 3 پرنده را روشن کنید. پس از اتصال کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 به Mini 4 Pro، ممکن است به طور خودکار به نمای دوربین (Camera View) تغییر کند. اگر این به طور خودکار اتفاق نیفتاد، روی GO FLY ضربه بزنید.
  • گام 4 هنگامی که در نمای دوربین هستید، با ضربه زدن روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست، وارد منوی تنظیمات برنامه Fly شوید.
  • گام 5 تب Safety را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید. به پایین اسکرول کنید تا IMU Normal را ببینید. در کنار آن، برای آغاز کالیبره IMU، روی Calibrate ضربه بزنید.

کالیبره imu imu کالیبره کالیبراسیون imu کالیبره imu مینی4پرو کالیبره imu mini4pro

  • گام 6 روی Start ضربه بزنید، سپس از دستورالعمل‌ها پیروی کنید و مینی 4 پرو را طبق راهنمایی‌های روی صفحه در موقعیت‌های مختلف قرار دهید تا کالیبره IMU انجام شود.

کالیبره imu imu کالیبره کالیبراسیون imu کالیبره imu مینی4پرو کالیبره imu mini4pro


معرفی Mini 3 Pro (هلی شات مینی 3 پرو)


کالیبراسیون Compass

قطب‌نمای Mini 4 Pro دقیقاً مانند قطب‌نمای معمولی عمل می‌کند.  یک دستگاه دیجیتال داخلی است که به Mini 4 Pro کمک می‌کند تا موقعیت مکانی خود را تشخیص دهد.

پهپادهایی که کالیبره کامپس نمیشوند؛ ممکن است به دلیل از دست دادن کنترل، به صورت غیرقابل‌پیش‌بینی پرواز کنند یا در نهایت سقوط کنند.

به همین دلیل، تولیدکنندگان پهپاد، از جمله DJI، توصیه می‌کنند هر زمان که خارج از شعاع 80 کیلومتری آخرین پرواز خود و هر 300 متر تغییر ارتفاع پرواز می‌کنید، کالیبره کامپس را انجام دهید.

بسیاری از کاربران پهپاد، آن‌ را فقط زمانی که توسط نرم‌افزار اخطار داده میشود، کالیبره کامپس را انجام می دهند. ما پیشنهاد می‌کنیم کاری را انجام دهید که برای شرایط شما بهتر است.

هنگام کالیبراسیون مینی 4 پرو ، مطمئن شوید که از هرگونه فلز یا مناطقی با تداخل سیگنال قوی دور هستید. این مناطق شامل اکثر پارکینگ‌های طبقاتی است، زیرا اغلب آن‌ها پر از میلگردهای ساختمانی هستند که می‌توانند در فرآیند کالیبراسیون اختلال ایجاد کنند.

نحوه کالیبراسیون کامپس مینی 4 پرو چگونه است؟

  • 1.  زمانی که Mini 4 Pro خاموش است، درپوش گیمبال را بردارید.
  • 2. کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 را که با آن Mini 4 Pro پرواز میکنید را روشن کنید. اگر از RC-N2 استفاده می‌کنید، باید برنامه DJI Fly خود را نیز اجرا کنید.
  • 3. Mini 4 Pro را روشن کنید. پس از اتصال کنترلر DJI RC 2 یا RC-N2 به Mini 4 Pro، ممکن است به طور خودکار به نمای دوربین (Camera View) تغییر کند. اگر به طور خودکار به این نما منتقل نشدید، روی GO FLY ضربه بزنید.
  • 4. هنگامی که در نمای دوربین هستید، با ضربه زدن روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست، وارد منوی تنظیمات برنامه Fly شوید.
  • 5.  جهت انجام کالیبره کامپس، تب Safety  را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید. به پایین اسکرول کنید تا Compass Normal را ببینید. در کنار آن، برای شروع فرآیند کالیبره کامپس، روی Calibrate ضربه بزنید.

کالیبره کامپس ، کامپس کالیبره ، کالیبره کامپس مینی 4 پرو ، کالیبراسیون کامپس ، کالیبره قطب نما مینی4پرو ، کالیبره کامپس Mini 4 pro

  • 6.  Start  ضربه بزنید، سپس از دستورالعمل‌ها پیروی کنید و Mini 4 Pro را طبق راهنمایی‌های روی صفحه در موقعیت‌های مختلف قرار دهید.

کالیبره کامپس ، کامپس کالیبره ، کالیبره کامپس مینی 4 پرو ، کالیبراسیون کامپس ، کالیبره قطب نما مینی4پرو ، کالیبره کامپس Mini 4 pro

 


در انتها برای دریافت مشاوره رایگان ، خرید و فروش ، آموزش و تعمیرات پهپاد (هلیشات) می توانید با ما در ارتباط باشید.

شرکت کارتال، مرکز تخصصی تعمیرات و آموزش پهپاد (هلی شات) در تبریز با مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *